Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2020
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2020/9.11.2020-lausunto-hallituksen-esityksesta-eduskunnalle-laiksi-valtiontakuusta-covid-19-rokotteen-vakuuttamiseksi-he-2142020-vp/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2020

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi valtiontakuusta covid-19-rokotteen vakuuttamiseksi (HE 214/2020 vp)

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto sosiaali- ja terveysvaliokunnalle 9.11.2020

Diaarinumero KKV/1419/03.02/2020

Sosiaali- ja terveysvaliokunta on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) kirjallista lausuntoa hallituksen esityksestä laiksi valtiontakuusta covid-19-rokotteen vakuuttamiseksi. KKV arvioi lausunnossaan esitystä erityisesti toimivan kilpailun näkökulmasta.

Esityksen seurauksena valtio käytännössä tulee jälleenvakuuttamisen markkinoille antaessaan takuun lääkevahinkojen ensivakuuttajalle eli Suomen Keskinäiselle Lääkevahinkovakuutusyhtiölle (lääkevahinkovakuutusyhtiö). Toimiessaan samoilla markkinoilla yksityisten kilpailijoiden kanssa valtion tulee huolehtia siitä, ettei se toiminnallaan vääristä kilpailua.

Merkittävän yleisen edun turvaamiseksi voi kuitenkin olla perusteltua, että valtio osallistuu covid-19-rokotteeseen liittyvän riskin takaamiseen. Lääkevahinkovakuutusyhtiön mukaan rokotteeseen liittyvä riski on niin epävarma, että markkinoilta ei välttämättä löydy jälleenvakuuttajia kohtuulliseen hintaan. Mikäli yksityistä tarjontaa ei olisi saatavilla, kilpailun ei katsottaisi vääristyvän.

KKV pitää myönteisenä, että valtiontakuu on määräaikainen, viimesijainen ja myönnettäisiin vain, jos markkinoilta ei ole saatavissa jälleenvakuutusta kohtuullisin ehdoin. KKV pitää toimivien jälleenvakuutusmarkkinoiden näkökulmasta tärkeänä, että valtio vetäytyy jälleenvakuuttamisesta korkean riskin madaltuessa. KKV kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että valtion vetäytymisen kriteerit eivät ole kovinkaan selkeärajaiset, koska ne on sidottu markkinoilta saatavilla olevan jälleenvakuutuksen hinnan kohtuullisuuteen. Valtion vetäytyminen voi olla lisäksi syytä sitoa markkinaolosuhteiden normalisoitumiseen ja riskin pienentymiseen tavanomaisemmalle tasolle.

Valtio takaajana ja lääkevahinkovakuutusyhtiö voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, että markkinoilla on yksityistä tarjontaa valtion vetäytymisen jälkeen ja covid-19-rokotteeseen liittyvien riskien pienentyessä. Lääkevahinkovakuutusyhtiön on esimerkiksi hyvä kartoittaa aktiivisesti markkinoilla toimivia jälleenvakuuttajia ja niiden tarjoamia ehtoja.

Esityksen mukaan valtiolla olisi oikeus periä myöntämästään vakuutus-takuusta maksu. KKV:n näkemyksen mukaan maksun periminen ja sen määräytyminen olosuhteisiin nähden mahdollisimman markkina- ja riskiperusteisesti voivat edesauttaa sitä, että lääkevahinkovakuutusyhtiöllä on aikanaan kannustin vaihtaa markkinoilta löytyvään jälleenvakuuttajaan ja että covid-19-rokotteeseen liittyville jälleenvakuutusmarkkinoille syntyy tarjontaa.

Esityksessä on myös todettu, että lääkevahinkovakuutusyhtiön lisäksi lääkevahinkovakuutusmarkkinoille ei ole muita tulijoita. KKV huomauttaa kuitenkin, että mikäli lääkevahinkojen ensivakuuttamisen markkinoille syntyisi kilpailua, valtion vastuutakaus olisi annettava muille toimijoille yhdenvertaisin ehdoin.


Päivitetty 4.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 4.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV