Kilpailuviraston lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 24.4.2003
Dnro 306/72/2003
Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Kilpailuvirastolta lausuntoa Suomen Taksiliiton 31.3.2003 jättämän taksiliikenteen kuljetusmaksujen tarkistusesityksen johdosta. Liikenne- ja viestintäministeriö säätää asetuksella kyseiset taksitaksat, joista on viimeksi säädetty kesäkuussa 2002 ja 2001. Kilpailuvirasto esittää lausuntonaan seuraavaa.
Kilpailuviraston tehtäviin ei kuulu hintavalvonta eikä se näin ollen ota kantaa tarkistusesityksen konkreettiseen määrään. Kilpailuvirasto pyytää kuitenkin ministeriötä harkitsemaan tarkistusesitystä kriittisesti seuraavilta kohdin: 1) Työehtosopimuksen merkitys liiketoimintaan, johon sisältyy yrittäjänriski; 2) Vaihtoautojen hyvityshintoja vertailtaessa yleisimmät mallit MB E-sarja ja Toyota Avensis ovat aivan eri autoja 2003 kuin vastaavat mallit aiemmin. MB E-sarja on nyt tehokkaampi ja luksusvarusteltu auto. Avensis 2003 vastaa enemmänkin aiempaa Camry -mallia; 3) Vuonna 2002 taksiliikenteen kysyntä laski 3,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tällaisessa tilanteessa yleensä kohennetaan kysyntää joko palvelun laatua parantamalla tai hintoja laskemalla.
Kilpailuvirasto katsoo, että asetuksilla säädetyillä ylimmillä sallituilla taksitaksoilla on kilpailua merkittävästi vähentävää ja hintatasoa kohottavaa vaikutusta. Vapaampi kilpailu synnyttäisi todennäköisesti kuluttajia hyödyttäviä uusia ja vaihtoehtoisia palvelujen tarjontaratkaisuja sen lisäksi, että se johtaisi kuljetus- ja välitysyritysten toiminnan tehostumiseen ja mahdollistaisi ostajia ja käyttäjiä hyödyttävän hintakilpailun.
Kilpailuvirasto toistaa aloitteensa tarveharkinnasta luopumiseksi taksiliikenteessä, sillä nykyinen tiukka sääntely rajoittaa tarpeettomasti taksien allalletuloa, määrää, liikennealueita, ajovuoroja sekä heikentää alan suorituskykyä ja eliminoi hintakilpailun. Tarveharkinnasta luopuminen suuntaisi viranomaisen toiminnan paremmin tehokkuutta lisääviin toimenpiteisiin. Myös soveltuvuusharkinnan keinoin voitaisiin sulkea epäluotettavat yrittäjät pois taksialalta.