Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2003
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2003/24.4.2003-taksiliikenteen-kuljetusmaksujen-tarkistusesitys/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2003

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Taksiliikenteen kuljetusmaksujen tarkistusesitys

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 24.4.2003

Dnro 306/72/2003

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Kilpailuvirastolta lausuntoa Suomen Taksiliiton 31.3.2003 jättämän taksiliikenteen kuljetusmaksujen tarkistusesityksen johdosta. Liikenne- ja viestintäministeriö säätää asetuksella kyseiset taksitaksat, joista on viimeksi säädetty kesäkuussa 2002 ja 2001. Kilpailuvirasto esittää lausuntonaan seuraavaa.

Kilpailuviraston tehtäviin ei kuulu hintavalvonta eikä se näin ollen ota kantaa tarkistusesityksen konkreettiseen määrään. Kilpailuvirasto pyytää kuitenkin ministeriötä harkitsemaan tarkistusesitystä kriittisesti seuraavilta kohdin: 1) Työehtosopimuksen merkitys liiketoimintaan, johon sisältyy yrittäjänriski; 2) Vaihtoautojen hyvityshintoja vertailtaessa yleisimmät mallit MB E-sarja ja Toyota Avensis ovat aivan eri autoja 2003 kuin vastaavat mallit aiemmin. MB E-sarja on nyt tehokkaampi ja luksusvarusteltu auto. Avensis 2003 vastaa enemmänkin aiempaa Camry -mallia; 3) Vuonna 2002 taksiliikenteen kysyntä laski 3,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tällaisessa tilanteessa yleensä kohennetaan kysyntää joko palvelun laatua parantamalla tai hintoja laskemalla.

Kilpailuvirasto katsoo, että asetuksilla säädetyillä ylimmillä sallituilla taksitaksoilla on kilpailua merkittävästi vähentävää ja hintatasoa kohottavaa vaikutusta. Vapaampi kilpailu synnyttäisi todennäköisesti kuluttajia hyödyttäviä uusia ja vaihtoehtoisia palvelujen tarjontaratkaisuja sen lisäksi, että se johtaisi kuljetus- ja välitysyritysten toiminnan tehostumiseen ja mahdollistaisi ostajia ja käyttäjiä hyödyttävän hintakilpailun.

Kilpailuvirasto toistaa aloitteensa tarveharkinnasta luopumiseksi taksiliikenteessä, sillä nykyinen tiukka sääntely rajoittaa tarpeettomasti taksien allalletuloa, määrää, liikennealueita, ajovuoroja sekä heikentää alan suorituskykyä ja eliminoi hintakilpailun. Tarveharkinnasta luopuminen suuntaisi viranomaisen toiminnan paremmin tehokkuutta lisääviin toimenpiteisiin. Myös soveltuvuusharkinnan keinoin voitaisiin sulkea epäluotettavat yrittäjät pois taksialalta.


Päivitetty 16.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 16.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV