Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2006
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2006/7.6.2006-valtioneuvoston-selvitys-komission-tiedonannosta-yhteison-lissabon-ohjelma/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2006

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Valtioneuvoston selvitys komission tiedonannosta "yhteisön Lissabon-ohjelman täytäntöönpano: yleishyödylliset sosiaalipalvelut Euroopan unionissa" (E 53/2006)

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto eduskunnan talousvaliokunnalle 6.6.2006

Dnro 489/72/2006

Komission tiedonannossa sosiaalipalvelujen nykyaikaistaminen ja niiden tuotanto- ja rahoitustapojen monipuolistaminen sekä toimintojen avaaminen kilpailulle nähdään kiinteänä osana Lissabonin strategiaa. Asiakirjan mukaan sosiaalipalvelut muodostavat voimakkaasti laajenevan sektorin niin taloudellisen kasvun kuin työpaikkojen luomisen kannalta ja niiden entistä kilpaillumpi toimintaympäristö, jossa alan erityispiirteet yhteensovitetaan ja mukautetaan palvelujen tarjoamisen vapauden, sijoittautumisvapauden ja kilpailusääntöjen kanssa, lisää organisaatioiden ja rahoituksen avoimuutta ja tehokkuutta, kannustaa budjettivarojen järkevään käyttöön ja parantaa osaltaan palvelujen valikoimaa ja laatua.

Näiltä osin Kilpailuvirasto odottaa tiedonannon ja sen pohjalta käynnistyneen jatkotyön selventävän ja täydentävän palveludirektiiviä, jonka ulkopuolelle yleishyödylliset sosiaalipalvelut lopulta jäivät. Alan toimijoiden, so. palveluja järjestävien viranomaisten ja niitä tuottavien julkisten toimintayksikköjen, järjestöjen ja yritysten, kannalta olisi myös selkeämpää, että "sosiaalitalouttakin" koskevat markkinoiden ja taloudellisen toiminnan perussäännökset ohjeistettaisiin säädöksin eikä pala palalta tuomioistuinteitse, kuten nyt näyttää tapahtuvan.

Tiedonantoa koskevassa sosiaali- ja terveysministeriön muistiossa pidetään tärkeänä komission tarkoitusta huomioida sosiaalipalvelujen eritysluonne ja korostetaan subsidiariteettiperiaatetta sekä jäsenvaltiolle kuuluvaa oikeutta määritellä sosiaaliset yleishyödylliset palvelut, niiden tehtävät, velvoitteet ja järjestämismuodot. Kilpailuvirasto yhtyy näihin kannanottoihin, mutta oudoksuu muistiosta muutoin jäävää yleisvaikutelmaa, että kilpailun lisääminen ja kilpailusääntöjen soveltaminen pyritään minimalisoimaan. Kilpailuviraston mielestä näkökulman pitäisi olla tyystin toinen. Suomen talous- ja työllisyyskehitys sekä ulkomaankaupan tasapaino edellyttävät lisää kannusteita yritteliäisyyteen palvelualoilla, ja juuri hyvinvointipalveluissa on merkittävää laajenemispotentiaalia.

Kilpailuvirasto viittaa mm. äskettäin julkaistuun valtiovarainministeriön työryhmämuistioon 7/2006 "Miten voidaan edistää yksityisen palvelutuotannon roolia julkisessa palvelutuotannossa", jonka tekemiseen myös viraston edustajat ovat osallistuneet. Työryhmämuistion tavoin Kilpailuvirasto korostaa lisäksi, että "kustannustehokkuus, palvelutuotannon sisällöllinen monipuolistaminen vastaamaan asiakkaiden preferenssejä sekä uusien ja innovatiivisten tuotannollisten ratkaisujen kehittäminen ovat välttämättömiä julkisrahoitteisten hyvinvointipalveluiden dynaamisen kehityksen ja tehokkuuden turvaamiseksi jatkossa, ja kaikissa näissä suhteissa yksityisen markkinaehtoisen palvelutuotannon kehittäminen on olennainen osa kestävää ratkaisua".

Komission tiedonannossa esitellään eräitä sosiaalipalvelujen tuottamisen tyypillisiä erityistilanteita, joissa yhteisölainsäädännön kehys tulee ottaa huomioon. Näistä yleishyödyllisen tehtävän antaminen ulkopuoliselle toimijalle, palveluhankinnat ja julkinen-yksityinen -kumppanuussuhteet ollaan suurelta osin säännöstämässä parhaillaan Eduskunnan käsiteltävänä olevassa hankintalainsäädännön uudistuksessa. Siitä antamissaan lausunnoissa Kilpailuvirasto on todennut, että lakiesityksessä on monin eri tavoin otettu huomioon se, että painopiste julkisissa hankinnoissa on siirtynyt tavarahankinnoista palveluhankintoihin ja että varsinkin sosiaali- ja terveyspalveluiden kilpailuttamiseen on liittynyt monia ongelmia. Sosiaali- ja terveysalan erityispiirteet tunnustetaan, mikä näkyy mm. suorahankinnan, rajoitetun menettelyn ja neuvottelumenettelyn käyttöalan määrittelyissä, palveluihin liittyvien laatu-, pätevyys-, luotettavuus- yms. vaatimusten ohjeistuksessa sekä vaihtoehtoisten tarjousten hyväksymisessä.

Julkisen vallan antamaa taloudellista kompensaatiota toimijan saamaan yleishyödylliseen tehtävään selventävät vuoden 2005 lopussa julkaistu komission päätös (EUVL L 312) ja sitä täydentävät yhteisön puitteet sekä komission direktiivi jäsenvaltioiden ja julkisten yritysten välisten taloudellisten suhteiden avoimuudesta. Tukijärjestelmiemme saattaminen niiden mukaisiksi on parhaillaan käynnissä.

Tiedonannossa käsitellään myös julkisen vallan toimintaa markkinoiden säätelijänä ja yhteisölain soveltamista markkinoille pääsyyn. Asiakirjassa todettujen EY:n tuomioistuimen oikeuskäytäntöön perustuvien objektiivisuuden, syrjimättömyyden, avoimuuden ja oikeasuhteisuuden periaatteiden noudattamiseen velvoittaa paitsi EY:n perustamissopimus myös oma kansallinen perustuslakimme.


Päivitetty 15.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 15.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV