Ångra köp och returnera varor vid hemförsäljning

De flesta hemförsäljningsavtal har en ångerrätt på 14 dagar, under vilken du kan häva köpet utan särskild anledning. Om säljaren inte har lämnat dig den information som lagen kräver, kan ångerfristen förlängas.

Beräkning av ångerfristen och undantag från ångerrätten

Hur ångerfristen beräknas och eventuella begränsningar av ångerrätten beror på om det gäller varuförsäljning eller tjänsteavtal.

Kan jag häva köpet om säljaren inte har informerat om ångerrätten?

Instruktioner för olika situationer:

Hur häver jag köpet om min ångerrätt gäller?

Gäller ångerrätten vid hemförsäljning även felaktiga varor eller tjänster?

Ja, ångerrätten gäller även för felaktiga varor och tjänster. Om ett fel upptäcks under ångerfristen kan du välja att häva avtalet med stöd av ångerrätten vid hemförsäljning.

Alternativt kan du kräva att felet åtgärdas.
Du kan läsa mer om hur fel kan kompenseras på följande sidor:

Så gör du en reklamation och förhandlar om en lösning

  • Om du har ett problem som gäller din ångerrätt, återbetalning eller en felaktig produkt, kontakta alltid först företaget som du har köpt varan eller tjänsten av.

    Ofta löses problemet om du meddelar tjänsteleverantören/säljaren så snabbt som möjligt.

    Om ditt kontaktförsök inte ger önskat resultat, gör en skriftlig reklamation till tjänsteleverantören/säljaren där du noggrant beskriver problemet och anger dina krav.

    Du kan använda Reklamationstjänsten för att utforma reklamationen. Reklamationstjäsnten ger också information om dina rättigheter och hjälper dig att bedöma vad du kan kräva i ditt fall.

    Motivera dina krav och lämna bevis som stöder din ståndpunkt om det är möjligt. Till exempel foton, dokument, e-postkorrespondens eller andra bevis kan vara till hjälp.

    Reklamationstjänsten

  • Om reklamationen och förhandlingarna inte leder till en uppgörelse, kan du be om råd från konsumentrådgivningen.

    För att ärendet ska kunna behandlas krävs vanligtvis information om motpartens ståndpunkt.

    Så kontaktar du konsumentrådgivningen – följ anvisningarna för att gå vidare.