Ångra köp och returnera varor vid hemförsäljning
De flesta hemförsäljningsavtal har en ångerrätt på 14 dagar, under vilken du kan häva köpet utan särskild anledning. Om säljaren inte har lämnat dig den information som lagen kräver, kan ångerfristen förlängas.
Beräkning av ångerfristen och undantag från ångerrätten
Hur ångerfristen beräknas och eventuella begränsningar av ångerrätten beror på om det gäller varuförsäljning eller tjänsteavtal.
-
Vid hemförsäljning har konsumenten normalt en ångerrätt på 14 dagar.
Det räknas som varuförsäljning även om avtalet innehåller montering eller annan tjänst som hör till varan. Du har rätt att häva avtalet även om till exempel monteringen redan har utförts.
Ångerfristen börjar när:
- du har mottagit varan, eller
- om leveransen sker i flera delar, när den sista delen har mottagits, eller
- om det gäller regelbundna leveranser, när den första leveransen har kommit.
När finns ingen ångerrätt?
Ångerrätten gäller inte för följande produkter:
- Måttbeställda eller kundanpassade produkter som inte kan säljas vidare utan betydande förlust.
- Exempel: köksinredning eller fönster som tillverkas och monteras enligt särskilda mått. Ångerrätten saknas även om tillverkningen inte har påbörjats. Om varan är standardmått, har du ångerrätt.
- Obs! Om avtalet ingicks vid ett hembesök som skedde utan din begäran, har du rätt att häva köpet inom 14 dagar även om produkten är kundanpassad.
- Förseglade varor som öppnats och som av hälsoskydds- eller hygieniska skäl inte kan returneras, t.ex. kosmetika.
- Snabbt fördärvliga eller åldrande produkter, t.ex. livsmedel.
- Produkter som blandats med andra efter leverans, t.ex. jord som redan spridits på marken.
Ångerättsassistenten (Ångerrätt vid köp av vara)
Du kan kontrollera din rätt att häva köpet med Ångerrättsassistenten (för varuförsäljning).
-
Tjänsteavtal är till exempel olika renoverings- och underhållsarbeten.
Ångerfristen på 14 dagar räknas från den dag avtalet ingås.
Du kan alltid häva en pågående tjänst under ångerfristen och under vissa förutsättningar även en helt utförd tjänst. Då kan du behöva betala säljaren en skälig ersättning för det arbete som redan utförts.
Brådskande reparationer eller underhållsarbeten som utförts på din begäran har ingen ångerrätt.
Kan jag häva tjänsten även om den har påbörjats eller slutförts?
Om tjänsten har påbörjats under ångerfristen:
Om du har begärt att tjänsten ska påbörjas innan ångerfristen löper ut och du häver avtalet under fristen, måste du betala skälig ersättning för det arbete som redan utförts. Ersättningen beräknas som en proportionell del av avtalets totalpris.
Du behöver inte betala för en tjänst som du häver under ångerfristen om:
- du inte har begärt att arbetet ska påbörjas innan fristen löper ut,
- du inte i förväg har informerats om villkor, tidsfrister och procedurer för att använda ångerrätten, eller
- du inte har informerats om att hävning kan medföra ersättningsskyldighet.
Om tjänsten redan är helt utförd under ångerfristen:
Du kan normalt inte häva avtalet om:
- du själv har begärt att tjänsten ska påbörjas innan fristen löper ut, och
- du har godkänt att ångerrätten upphör när tjänsten är slutförd.
Obs! Om tjänsteavtalet ingicks vid ett hembesök som skedde utan din begäran, har du rätt att häva avtalet inom 14 dagar även om tjänsten är helt utförd.
Om tjänsten redan är helt utförd under ångerfristen kan du normalt inte längre häva avtalet. Du får dock häva även en färdigställd tjänst om:
- du inte själv har begärt att tjänsten ska påbörjas innan 14-dagars ångerfristens utgång och inte har godkänt att ångerrätten upphör när tjänsten är slutförd,
ELLER - tjänsteavtalet ingicks vid ett hembesök som säljaren gjorde utan din begäran.
Du behöver inte betala för en tjänst som du häver under ångerfristen i följande situationer:
- du har inte begärt att arbetet eller tjänsten ska påbörjas innan ångerfristen löper ut,
- du har inte i förväg informerats om villkor, tidsfrister och procedurer för att använda ångerrätten, eller
- du har inte i förväg informerats om att hävning kan medföra ersättningsskyldighet.
Kan jag häva köpet om säljaren inte har informerat om ångerrätten?
Instruktioner för olika situationer:
-
Säljaren måste innan avtalet ingås informera om att ångerrätten finns och hur och inom vilken tid den kan användas (t.ex. via blankett eller e-post).
Informationen ska ges:
- tydligt och begripligt
- på papper eller på annat varaktigt sätt (t.ex. via e-post om du har samtyckt till det).
Om information om ångerrätten och dess villkor inte har lämnats:
- Ångerfristen förlängs med 12 månader, under vilken du har rätt att häva köpet utan kostnad. Den 12-månadersfristen börjar när den ursprungliga 14-dagarsfristen har löpt ut.
- Om säljaren senare lämnar den saknade informationen, upphör ångerfristen 14 dagar efter att du fått den korrigerade informationen.
Vad ska du göra om företaget inte accepterar hävningen?
Om företaget inte godkänner ditt krav på att häva köpet:
- Gör en motiverad reklamation till företaget.
- Du kan använda Reklamationstjänsten för att reda ut situationen.
Följ anvisningarna för hur du gör en reklamation och förhandlar om en lösning
-
I vissa situationer kan du förlora din rätt att häva avtalet. Säljaren måste innan avtalet ingås informera om under vilka omständigheter ångerrätten upphör.
Informationen ska ges:
- tydligt och begripligt
- på papper eller på annat varaktigt sätt (t.ex. via e-post om du har samtyckt till det).
Exempel på situationer där du kan förlora ångerrätten:
- Du har begärt att tjänsten ska påbörjas under ångerfristen och den slutförs innan fristen löper ut. Ett ytterligare krav är att du uttryckligen har godkänt att ångerrätten upphör i en sådan situation.
- Du har öppnat en förseglad hygienprodukt.
Om säljaren inte har informerat om begränsningarna i ångerrätten:
- Avtalet är inte bindande för dig.
- Du kan åberopa avtalets icke-bindande karaktär inom 12 månader från avtalets ingående.
- Om du åberopar att avtalet inte är bindande, behöver du inte betala det avtalade priset.
- Säljaren måste utan dröjsmål och senast inom 30 dagar återbetala det belopp du redan har betalat samt ersätta kostnader för att returnera varan eller annan prestation. Om prestationen (t.ex. en renovering och material som använts) inte kan återlämnas, får du den utan kostnad.
Vad ska du göra om företaget inte accepterar hävningen?
- Gör en motiverad reklamation till företaget.
- Du kan använda Reklamationstjänsten för att reda ut situationen.
Följ anvisningarna för hur du gör en reklamation och förhandlar om en lösning
-
För vissa produkter eller tjänster finns ingen ångerrätt alls, till exempel för måttbeställda varor. Om ångerrätten saknas måste säljaren informera om detta innan avtalet ingås.
Informationen ska ges:
- tydligt och begripligt
- på papper eller på annat varaktigt sätt (t.ex. via e-post om du har samtyckt till det)
Om säljaren inte har informerat om att ångerrätten saknas:
- Avtalet är inte bindande för dig.
- Du kan åberopa avtalets icke-bindande karaktär inom 12 månader från avtalets ingående.
- Om du åberopar att avtalet inte är bindande, behöver du inte betala det avtalade priset.
- Säljaren måste utan dröjsmål och senast inom 30 dagar återbetala det belopp du redan har betalat samt ersätta kostnader för att returnera varan eller annan prestation. Om prestationen (t.ex. en renovering och material som använts) inte kan återlämnas, får du den utan kostnad.
Vad ska du göra om företaget inte accepterar hävningen?
- Gör en motiverad reklamation till företaget.
- Du kan använda Reklamationstänsten för att reda ut situationen.
Följ anvisningarna för hur du gör en reklamation och förhandlar om en lösning
Hur häver jag köpet om min ångerrätt gäller?
-
Meddela om ånger med den blankett som säljaren har tillhandahållit eller via e-post. Att bara returnera varan räcker inte.
Kom ihåg att du vid behov måste kunna bevisa att du har gjort en ångeranmälan.
Du kan häva köpet under ångerfristen utan att ange något skäl.
-
Returnera varan senast 14 dagar efter att du har gjort ångeranmälan, om inte säljaren har åtagit sig att hämta varan själv.
Om säljaren inte i avtalsvillkoren har åtagit sig att stå för returfrakten, måste du betala returfrakten.
Om varan har levererats hem till dig i samband med avtalets ingående, ska säljaren hämta den på egen bekostnad om den inte enkelt kan returneras per post, till exempel på grund av storlek eller vikt.
-
Säljaren ska återbetala din betalning inom 14 dagar från det att ångeranmälan mottagits.
Om du har valt en annan leveransmetod än den billigaste som säljaren erbjuder, är säljaren inte skyldig att återbetala de extra leveranskostnaderna.
Säljaren har rätt att hålla inne återbetalningen tills varan har returnerats till företaget eller du har visat att du har skickat tillbaka varan, till exempel med ett returkvitto.
Om avbeställningen inte lyckades eller om dina pengar inte har återbetalats kan du använda reklamationstjänsten för att lösa situationen.
Följ anvisningarna för hur du gör en reklamation och förhandlar om en lösning
Gäller ångerrätten vid hemförsäljning även felaktiga varor eller tjänster?
Ja, ångerrätten gäller även för felaktiga varor och tjänster. Om ett fel upptäcks under ångerfristen kan du välja att häva avtalet med stöd av ångerrätten vid hemförsäljning.
Alternativt kan du kräva att felet åtgärdas.
Du kan läsa mer om hur fel kan kompenseras på följande sidor:
Så gör du en reklamation och förhandlar om en lösning
-
Om du har ett problem som gäller din ångerrätt, återbetalning eller en felaktig produkt, kontakta alltid först företaget som du har köpt varan eller tjänsten av.
Ofta löses problemet om du meddelar tjänsteleverantören/säljaren så snabbt som möjligt.
Om ditt kontaktförsök inte ger önskat resultat, gör en skriftlig reklamation till tjänsteleverantören/säljaren där du noggrant beskriver problemet och anger dina krav.
Du kan använda Reklamationstjänsten för att utforma reklamationen. Reklamationstjäsnten ger också information om dina rättigheter och hjälper dig att bedöma vad du kan kräva i ditt fall.
Motivera dina krav och lämna bevis som stöder din ståndpunkt om det är möjligt. Till exempel foton, dokument, e-postkorrespondens eller andra bevis kan vara till hjälp.
-
Om reklamationen och förhandlingarna inte leder till en uppgörelse, kan du be om råd från konsumentrådgivningen.
För att ärendet ska kunna behandlas krävs vanligtvis information om motpartens ståndpunkt.
Så kontaktar du konsumentrådgivningen – följ anvisningarna för att gå vidare.