Laskutuksen ongelmat ja operaattorin vastuu liittymälaskun veloituksista

Matkapuhelimella voit ostaa tavaroita ja palveluita siten, että ostoksesta veloitetaan puhelinliittymän laskulla. Jos laskussa tai ostoksessa on virhe, voit reklamoida tavaran myyjän tai palveluntarjoajan lisäksi laskuttavalle operaattorille.

Kuluttajana sinulla on oikeus luottaa siihen, että liittymäsi

  • laskutus toimii
  • lasku on selkeä ja ymmärrettävä
  • laskussa on riittävästi tietoa sen oikeellisuuden selvittämiseksi.

Jos palvelun käyttö on ollut vähäistä, operaattori ei välttämättä lähetä laskua joka kuukausi. Operaattoreilla on yleensä käytössä minimilaskutusrajat, joiden alle jääviä laskuja ei lähetetä, jolloin laskuttamatta jäänyt osuus siirtyy seuraavalle laskulle. Jos kuitenkin olet saanut säännöllisesti laskuja, voit tiedustella asiaa operaattorin asiakaspalvelusta, jos laskusi vaikuttaa viivästyneen.

Voit yleensä hakea laskun myös omatoimisesti esimerkiksi kirjautumalla tunnuksillasi operaattorin sivuille tai mobiilisovellukseen, josta voit hallinnoida liittymäasioitasi.

Sinulle on lähetettävä laskuerittely

Operaattorin on ilman pyyntöä ja maksutta eriteltävä puhelinliittymän käytöstä aiheutuva laskusi. Erittelystä on käytävä helposti ilmi muun muassa

  • liittymän perusmaksu tai kuukausimaksu
  • puhelujen, tekstiviestien ja datasiirtopalvelujen osuudet
  •  liittymälaskulla veloitetut lisämaksulliset palvelut.

Operaattori vastaa liittymälaskulla tehdyistä veloituksista

Operaattorin liittymälaskulla voidaan veloittaa esimerkiksi tavaroista ja palveluista, jotka on tilattu

  • soittamalla lisämaksulliseen puhelinpalveluun
  • lähettämällä viesti lisämaksulliseen tekstiviestipalveluun tai
  • myyjän tai palveluntarjoajan verkkokaupassa tai sovelluksessa ja maksettu mobiilimaksulla.

Voit kääntyä operaattorisi puoleen esimerkiksi tilanteessa, jossa

  • yritys ei toimita ostosta
  • ostoksesta on laskutettu väärin
  • tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään.

Voit tällöin vaatia hyvitystä myös ostoksesta laskuttaneelta operaattorilta.

Operaattorin vastuu on samanlainen kuin luottokorttiyhtiöillä, kun ostos on maksettu luottokortilla.

Operaattorin on selvitettävä epäselvät veloitukset

Voit reklamoida operaattorillesi myös tilanteessa, jossa et ole mielestäsi tehnyt liittymälaskulla näkyvää tilausta. Operaattorillasi on velvollisuus todistaa tilaus oikeaksi esimerkiksi lokitietojen avulla. Operaattorin on kyettävä osoittamaan

  • milloin ja miten tilaus on tehty ja
  • minkä tavaroiden tai palveluiden käyttämisestä maksu muodostuu.

Operaattorisi ei voi kieltäytyä selvittämästä asiaa ja todeta toimivansa vain esimerkiksi välikätenä tai maksunvälittäjänä, vaan operaattorin velvollisuutena on selvittää laskun oikeellisuus.

Jos et ole tehnyt maksullista tilausta, voit pidättyä maksamasta liittymälaskun epäselvää osuutta. Sinun ei tarvitse maksaa myöskään operaattorillesi maksuja, joista myyjänä tai palveluntarjoajana toimiva yritys ei ole antanut tietoa ennen tilauksen tekemistä.

Jos olet ehtinyt jo maksaa laskun, voit vaatia hyvitystä operaattorilta jälkikäteen.

Ota yhteys operaattoriisi epäselvistä laskuista

Jos sinulla herää epäilys laskusi oikeellisuudesta, ota yhteyttä oman operaattorin asiakaspalveluun. Jos valituksesi operaattorille ei tuota toivomaasi tulosta, voit olla yhteydessä KKV:n kuluttajaneuvontaan. Sieltä saat maksutta neuvontaa, ohjeita ja sovitteluapua riitatilanteessa.