Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Verkkokauppa, posti- ja puhelinmyynti (etämyynti)
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/verkkokauppa-posti-ja-puhelinmyynti-etamyynti/tilausvahvistus/
Tietoa ja ohjeita
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Verkkokauppa, posti- ja puhelinmyynti (etämyynti)
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa, posti- ja puhelinmyynti (etämyynti)
      • Ennakkotiedot
      • Tilausvahvistus
      • Hinnat ja lisämaksut etäkaupassa
      • Peruuttamisoikeus etämyynnissä
      • Peruuttamisilmoitus
      • Tavaraan tutustuminen ja kokeileminen
      • Tavaran ja maksun palauttaminen
      • Vertailusivustot
      • Hinnan pilkkominen
      • Maarajoitukset (geoblokkaus)
    • Ikäihmiset
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset ja tilausansat
    • Puhelin- ja laajakaistaliittymät
    • Kotimyynti
    • Asiakaspalvelun maksullisuus
    • Televisio
    • Kanavapaketit
    • Asuntokauppa
    • Asunnon vuokraaminen
    • Rakentaminen ja remontointi
    • Sähkösopimukset
    • Nuohous
    • Kuntosalisopimus
    • Lahjat ja lahjakortit
    • Konkurssit
  • Maksut, laskut ja perintä
  • Viat, viivästykset ja valitukset
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Kilpailuasiat

Etämyynnissä tilauksesta saatava vahvistus

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Kuluttajalla on oikeus saada etämyyntikaupasta vahvistus. Yrityksen vastuulla on tarvittaessa näyttää, että vahvistus on toimitettu kuluttajalle.  Vahvistus on toimitettava kuluttajalle:

  • kohtuullisessa ajassa sopimuksen tekemisestä
  • viimeistään tavaroiden luovutusajankohtana
  • ennen kuin palvelun suorittaminen aloitetaan.

Vahvistuksen on sisällettävä laissa mainitut tiedot. Vahvistus on toimitettava pysyvällä tavalla niin, ettei tietoja voida jälkikäteen muuttaa, esimerkiksi sähköpostiosoitteeseen tai paperilla.

  • Jos tiedot on toimitettu kuluttajalle jo aiemmin pysyvällä tavalla, tietoja ei tarvitse toimittaa vahvistusvaiheessa uudelleen. Tällöin kuluttajalla on kuitenkin oikeus saada vahvistus sopimuksen tekemisestä.
  • Jos tavaran luovutusajankohtaa ei ole sovittu, kuluttajalla on oikeus saada tavara ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään 30 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä.

Tilausvahvistuksessa annettavat tiedot:

1. tuotteen pääominaisuudet:

  • laji ja laatu
  • standardituotteesta nimike ja mahdolliset koko- ja värivaihtoehdot
  • monimutkaisesta teknisestä laitteesta kattavampi kuvaus

2. Yrityksen nimi

3. Yrityksen päätoimipaikan maantieteellinen osoite

4. Yrityksen puhelin- ja faksinumero, jos nämä ovat käytettävissä sekä sähköpostiosoite

5. Yrityksen toimipaikan maantieteellinen osoite, johon kuluttaja voi toimittaa valituksensa, jos osoite poikkeaa 3 kohdassa tarkoitetusta osoitteesta.

6. Tuotteen

  • kokonaishinta veroineen. Jos täsmällistä hintaa ei voi laskea etukäteen, pitää ilmoittaa hinnan määräytymisen perusteet
  • yksikköhinta paino-, tilavuus- tai pituusyksiköltä
  • kestosopimuksen kokonaiskustannukset kuukausittain ja laskutusjaksolta

7. Tuotteen kokonaishintaan sisältymättömät toimitus- ja muut kulut. Jos näitä kuluja ei voida kohtuudella laskea etukäteen, pitää ilmoittaa, että tällaisia lisäkuluja voi aiheutua.

8. Etäviestimen käyttämisestä tilauksen yhteydessä syntyvät kulut, jos siitä veloitetaan perushintaa enemmän, esimerkiksi lisämaksulliset puhelin- ja viestipalvelut.

9. Maksua, toimitusta ja muuta sopimuksen täyttämistä koskevat ehdot sekä tarvittaessa asiakasvalituksia koskevat käytännöt. Esimerkiksi tieto siitä, mihin mennessä yritys sitoutuu toimittamaan tavaran. Jos erityisiä asiakas-valituksia koskevia käytäntöjä ei ole, mainintaa siitä ei edellytetä.

10. Peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja menettelyt.

11. Tieto siitä, että kuluttajan on vastattava tavaroiden palauttamiskustannuksista, jos hän peruuttaa sopimuksen.

Kuluttajalle on annettava myös tieto palauttamiskustannusten määrästä, jos tavarat eivät ole luonteensa vuoksi palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse. Riittävää on, että yritys kertoo yhden rahdinkuljettajan ja yhden hinnan tavaroiden palauttamiselle.

12. Tieto korvausvelvollisuudesta, jos kuluttaja käyttää peruuttamisoikeuttaan tehtyään palvelun suorittamista koskevan pyynnön.

13. Tieto peruuttamisoikeuden puuttumisesta tai olosuhteista, joissa peruuttamisoikeuden voi menettää.

14. Maininta tavaroita koskevasta lakisääteisestä virhevastuusta, joka yrityksellä on takuun lisäksi tai sen puuttumisesta huolimatta.

15. Tarvittaessa maininta asiakastuesta, muista kaupanteon jälkeisistä palveluista ja takuusta sekä niitä koskevista ehdoista.

Kaupanteon jälkeisten palveluiden ehdoista on mainittava erityisesti, jos ne poikkeavat tavanomaisista ehdoista.  Esimerkiksi jos asiakaspalvelua tarjotaan muulla kuin tilausta tehtäessä käytetyllä kielellä.

16. Maininta käytännesääntöjen olemassaolosta ja tarvittaessa tieto siitä, miten niistä voi saada jäljennöksen.

17. Sopimuksen kesto tai sen päättämistä koskevat ehdot, jos sopimus on voimassa toistaiseksi tai sitä jatketaan automaattisesti.

18. Kuluttajan sopimusvelvoitteiden vähimmäiskesto.

19. Tieto yrityksen kuluttajalta edellyttämistä rahoitusta koskevista vakuuksista ja niihin sovellettavista ehdoista, esimerkiksi katevarauksen tekemisestä maksukortilta.

20. Tieto digitaalisen sisällön

  • toimivuudesta, esimerkiksi tekniset rajoitukset kuten suojaus tai aluekoodaus.
  • yhteentoimivuudesta laitteistojen ja ohjelmistojen kanssa, esimerkiksi käyttöjärjestelmä.

Tiedot on annettava siltä osin kuin elinkeinonharjoittaja siitä tietää tai hänen voidaan kohtuudella olettaa siitä tietävän.

21. Tieto mahdollisuudesta ja tavoista saattaa riita kuluttajariitalautakunnan tai muun vastaavan elimen käsiteltäväksi.

22. Lisäksi kuluttajalle on annettava tai asetettava saataville oikeusministeriön asetuksessa säädetyn mallin mukainen peruuttamislomake.


Asiasanat: Etämyynti, Tilaus
Päivitetty 7.5.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn

Kuluttajaneuvonta

Reklamaation tekeminen ja neuvonta

Muualla palvelussamme

  • Sähkösopimukset: Näin peruutat tai kiistät perusteettoman sähkösopimuksen
  • Hintavirheen oikaiseminen
  • Toimituksen viivästys
  • Ennakkomaksaminen
  • Tilaamatta toimitetut tuotteet
  • Palvelutekstiviestien peruuttaminen ja ongelmatilanteet
  • Suoramarkkinoinnin ja puhelinmyynnin kieltäminen
  • Maksutavan valinta
  • Viat ja viivästys

Linjaukset

Linjaukset sisältävät tietoa säännösten soveltamisesta.

  • Verkkokauppa ja muu etämyynti (2014)
  • Malli laissa vaadittujen ennakkotietojen antamisesta digitaalisissa sisältöpalveluissa (Euroopan komissio)

Muualla verkossa

  • Tullit, verot ja tuontirajoitukset (Tulli)
Päivitetty 7.5.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV