Maksun palauttaminen, kun perut verkkokauppaostoksen

Myyjän on palautettava sinulta saamansa maksut viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun myyjä sai tekemäsi peruuttamisilmoituksen.

Peruuttamisilmoitus katsotaan vastaanotetuksi seuraavasti eri tilanteissa:

  • Sähköposti: Jos peruuttamisilmoitus lähetetään sähköpostitse, se katsotaan vastaanotetuksi sillä hetkellä, kun se on saapunut myyjän sähköpostilaatikkoon.
  • Verkkolomake: Jos peruuttamisilmoitus tehdään verkkolomakkeen kautta, se katsotaan vastaanotetuksi heti, kun asiakas on täyttänyt ja lähettänyt lomakkeen.
  • Asiakastili: Jos peruuttamisilmoitus tehdään asiakastilin kautta verkkokaupassa, se katsotaan vastaanotetuksi heti, kun asiakas on lähettänyt ilmoituksen järjestelmän kautta.
  • Kirje tai paketti: Jos peruuttamisilmoitus liittyy tuotteen palauttamiseen postitse, se katsotaan vastaanotetuksi, kun palautus saapuu myyjälle. Jos peruuttamisilmoituksen saapumisen ajankohdasta ei ole tarkkaa selvitystä, postitse lähetetyn ilmoituksen katsotaan saapuneen yritykselle seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä.

Myyjän ei tarvitse palauttaa maksuja ennen kuin tavara on palautettu tai olet osoittanut lähettäneesi tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla. Koska maksut on palautettava viimeistään 14 päivän kuluttua kuluttajan tekemästä peruuttamisilmoituksesta, myyjä voi yleensä odottaa tavaran saapumista takaisin ennen maksun palauttamista.

  • Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt sinä aikana, kun se oli sinulla, sinulla ei ole oikeutta saada takaisin koko maksamaasi summaa. Verkkokaupasta ostetun tavaran käyttöönotto tai kokeileminen
  • Jos olet valinnut muun kuin edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, myyjän ei tarvitse palauttaa siitä aiheutuneita ylimääräisiä kustannuksia.

Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tai tavaran saatuaan, sinulla on oikeus viivästyskorkoon.

Maksun palauttamistapa

Myyjän on palautettava maksut samalla maksutavalla, jota käytit. Palautus voidaan tehdä muulla tavoin, kuten lahjakortilla, vain jos annat siihen suostumuksen. Maksun palautuksesta ei saa aiheutua sinulle kustannuksia.

  • Jos olet maksanut ostoksesi esimerkiksi verkkopankissa, summa on palautettava ilmoittamallesi pankkitilille. Luottokorttimaksu hyvitetään vastaavasti luottokortille.
  • Jos tilinumerosi ei ole myyjän tiedossa, myyjä voi palauttaa rahat esimerkiksi maksuosoituksena eli rahalähetyksenä. Tällöin saat postitse ilmoituksen ja ohjeet rahalähetyksestä.

Jos myyjä ei palauta rahoja

Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan ja olet maksanut verkkokauppaostoksen luottokortilla, voit vaatia rahoja takaisin myös luottoyhtiöltä. Et voi vaatia luottoyhtiöltä hyvitykseksi suurempaa summaa kuin mitä olet maksanut luottokorttiyhtiölle.
Luotonantajan vastuu 

Jos et ole maksanut luottokortilla, tee myyjälle reklamaatio. Reklamaatioapuri auttaa reklamaation tekemisessä, jos kaupan peruuttaminen ei ole onnistunut tai rahojasi ei ole palautettu.
Reklamaatioapuri

Jos et pääse verkkokaupan kanssa yhteisymmärrykseen, voit kysyä ohjeita kuluttajaneuvonnasta. Asiasi käsittely edellyttää yleensä tietoa vastapuolen näkemyksestä.
Asiointi kuluttajaneuvonnassa 

Reklamaatioapuri – Pe­ruut­ta­mi­soi­keu­den ja mak­sun­pa­lau­tuk­sen on­gel­mat ta­va­ran kau­pas­sa

Apurin avulla voit reklamoida myyjälle, jos kaupan peruuttaminen ei ole onnistunut tai rahojasi ei ole palautettu.

Reklamaatioapuri