Vertikala avtal

Leverans- och distributionsavtal, d.v.s. vertikala avtal, gynnar ofta såväl företagen och konsumenterna som konkurrensen. Avtalen kan emellertid också användas för att begränsa konkurrensen. Vertikala avtal som syftar till eller leder till betydande konkurrensbegränsningar är förbjudna.

  • Auktoriserade distributörer bör få köpa produkter av andra auktoriserade distributörer. Auktoriserade distributörer kan inte åläggas att köpa produkter som säljs i distributionssystemet av endast en leverantör.

    Case-exempel

    I sitt beslut angående Guess ansåg kommissionen att avtalsbestämmelserna som berörde en auktoriserad distributör, som begränsade försäljningen av leverantörens produkter till andra auktoriserade distributörer inom det selektiva distributionssystemet, innebar en konkurrensbegränsning.

  • Den som tillverkar komponenter bör ha rätt att sälja komponenterna också direkt till exempelvis slutanvändare eller reparations- och serviceföretag.

Ett vertikalt avtal som innehåller en av de särskilt allvarliga begränsningarna faller helt utanför gruppundantaget. Företaget har dock möjlighet att även i det individuella fallet visa att ett vertikalt avtal, även med en av de särskilt allvarliga begränsningarna, förtjänar att undantas förbudet enligt konkurrensreglerna på basis av att dess positiva effekter överväger de negativa effekterna. Då bör företaget självt visa att det vertikala avtalet ger upphov till effektivitetsvinster som gynnar konsumenterna.

Då avtalet innehåller en viss utesluten begränsning

Vissa vertikala begränsningar som bromsar upp marknadstillträde faller direkt utanför gruppundantaget oavsett parternas marknadsandelar. Hela det vertikala avtalet står dock inte utanför gruppundantaget, utan endast begränsningen i fråga. De övriga delarna av det vertikala avtalet omfattas av gruppundantaget.

Följande står utanför gruppundantaget:

  • • Konkurrensklausuler som gäller i över 5 år eller vars varaktighet är obegränsad.
    • OBS. I och med en konkurrensklausul ska köparen antingen
      • inte tillverka, köpa, sälja eller återförsälja produkter som konkurrerar med produkterna som avses i det vertikala avtalet, eller
      • åläggas att av leverantören köpa över 80 procent av de totala inköpen.
  • En konkurrensklausul som innebär att köparen inte får tillverka, köpa, sälja eller återsälja produkter efter det vertikala avtalets giltighetstid.
    En sådan konkurrensklausul är dock tillåten om

    • den varar i högst ett år,
    • den är nödvändig för att skydda leverantörens know-how, och
    • den begränsas till det köpares verksamhetsställe som verkade under avtalsförhållandet.
  • Förbud av försäljning av vissa konkurrerande varumärken i ett selektivt distributionssystem.

Då avtalet innehåller en annan vertikal begränsning

Vertikala avtal utanför gruppundantaget ska bedömas individuellt. Vertikala avtal är förbjudna även utanför gruppundantaget endast om de begränsar konkurrensen. Ett avtal kan begränsa konkurrensen om det innehåller en vertikal begränsning. En vertikal begränsning kan genomföras antingen genom uttryckliga avtalsbestämmelser eller genom olika incitament och sanktioner som leder till samma resultat. Vertikala begränsningar är till exempel:

  • Köparen koncentrerar sina inköp till en leverantör.

    Case-exempel

    I målet som gällde Van den Bergh Foods konstaterades att den klausul i distributionsavtalet enligt vilken glassleverantören förpliktade dess glassdistributörer att använda de frysboxar som leverantören levererat till sina distributörer utan kostnad eller mot nominell hyra, endast för förvaring av glass tillverkade av leverantören, innebar fastställande av försäljning av ett enda varumärke. På grund av fallets särdrag ansågs en sådan avtalsklausul hindra marknadstillträdet av leverantörens konkurrenter och därmed begränsa konkurrensen.

  • Leverantören säljer sina produkter inom ett visst område endast till en distributör.

  • Leverantören fastställer att distributören får sälja leverantörens produkter endast till vissa gemensamt överenskomna kunder.

  • Auktoriserade återförsäljares försäljning begränsas till alla utom andra auktoriserade återförsäljare och slutkunder.

    Case-exempel

    I Pierre Fabre målet konstaterades att selektiva distributionssystem är tillåtna om återförsäljarna väljs till systemet på objektiva och kvalitativa grunder och kriterierna gäller alla potentiella återförsäljare på samma sätt, om den distribuerade produktens egenskaper förutsätter ett selektivt distributionssystem för att dess kvalitet ska kunna upprätthållas och de fastställda kriterierna överskrider inte det som är nödvändigt. Klausulen i distributionsavtalet, som i själva verket förhindrade försäljning av leverantörens produkter via internet och därmed begränsade den aktiva och passiva försäljningen till slutkunder, kunde inte anses nödvändig för upprätthållningen av ett selektivt distributionssystem. Avtalsklausulen var således förbjuden.

  • Köparen beviljas rätt att mot betalning använda leverantörens affärsmodell och tillhörande immateriella rättigheter.

    Case-exempel

    I Pronuptia de Paris-målet konstaterades att franchising-avtal är tillåtna, förutsatt att de är nödvändiga för att skydda leverantörens know-how. Bestämmelserna i ett franchisingavtal kan dock begränsa konkurrensen och vara förbjudna om de begränsar konkurrensen mellan medlemmarna i franchisingnätverket, till exempel genom att hindra dem från att konkurrera med varandra med priser.

  • Leverantören levererar produkter endast eller huvudsakligen till en köpare eller för ett visst ändamål.

Minneslista för bedömning av vertikala avtal 

Skyddas ett vertikalt avtal av gruppundantaget?

  • Avtalet bör gälla distribution eller försäljning av produkter eller tjänster.

  • Om båda parternas marknadsandel understiger 30 procent  är avtalet tillåtet.

  • Om avtalet inte innehåller några särskilt allvarliga begränsningar och parternas marknadsandelar understiger 30 procent är avtalet tillåtet.

  • Om avtalet innehåller en utesluten begränsning, är endast denna begränsning utanför gruppundantaget och bör bedömas individuellt.

Begränsar ett vertikalt avtal utanför gruppundantaget konkurrensen på ett betydande sätt?

  • Om det är fråga om ett egentligt agenturavtal är konkurrensreglerna inte tillämpliga.

    • Om parternas marknadsandelar understiger 15 procent är konkurrensreglerna inte tillämpliga.
    • OBS. Om avtalet innehåller någon av de särskilt allvarliga konkurrensbegränsningarna, tillämpas inte marknadsandelsgränsen på 15 procent!
  • Om avtalet innehåller en vertikal begränsning som begränsar konkurrensen är det förbjudet.

  • Om avtalet uppfyller förutsättningarna för att anses ha positiva effekter som överväger de negativa effekterna är det tillåtet även om det skulle begränsa konkurrensen.