Som konsument kan du inte förvänta dig att elleveransen alltid ska vara helt felfri.
El är en nödvändig daglig nyttighet för konsumenterna. Elbolaget kan bara stänga av din el om du i väsentlig grad har brutit mot ditt elavtal.
Du kan fortfarande ångra ett elavtal som ingåtts vid telefonförsäljning när du har fått en skriftlig bekräftelse som rör avtalet av försäljaren.
Vanliga frågor om elavtal
På den här sidan hittar du svar på allmänna och aktuella frågor om el.
Vanliga frågor om elElpriskompensation och förlängning av betalningstid för elräkningar
Konkurrens – och konsumentverket behandlar inte frågor gällande elpriskompensation eller förlängning av betalningstiden för elräkningar. Övervakningen av dessa frågor hör till Energimyndigheten.
Instruktioner till konsumenter som får elpriskompensation
Information om elpriskompensationer och andra stödformer ges av Energimyndighetens telefonrådgivningen tfn. 029 5050 250 (tisdagar till torsdagar kl. 9 - 12)
Elpriskompensation och andra statliga stödformer Öppnas i nytt fönster är extern länk