Obs! Konsumentmyndigheterna löser inte tvister mellan företag. I dessa frågor kan du be om råd av intresseorganisationer.Du kan utreda ditt ärende så smidigt som möjligt när du går vidare i följande ordning:
1. Sök först en lösning på situationen på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats
Bransch- och ämnesspecifika instruktioner för tillämpning av bestämmelser i praktiken:
Kompakta informationspaket om konsumenträttsliga frågor:
2. Om du inte får klarhet i ärendet, kan du kontakta vår rådgivningstjänsten.
Konsumenträttsrådgivare hjälper:
- i tvister som gäller varor eller tjänster, där parterna är en konsument och ett företag. Rådgivningen ger information bland annat om kompensation av fel och om spelregler i anslutning till avtal och betalning.
- på konsumenträttsliga frågor om tillämpning av lagar som gäller marknadsföring och avtalsvillkor
Konsumentrådgivningen utreder och medlar vid tvister endast på en konsuments initiativ, om förutsättningarna för förlikning uppfylls.
Konsumentrådgivningen behandlar inte
- tvister mellan näringsidkare I dessa frågor kan du be om råd av intresseorganisationer.
- tvister i anslutning till handel mellan privatpersoner, undantag utgör tvister vid bostadsaffärer och hyrestvister.
- tvister mellan bostadsaktiebolag och boende
- värdepappers- och aktieaffärer
- ärenden som gäller statens och kommunens tjänster.
Kontakta konsumentrådgivningen
Du får snabbast kontakt med rådgivningen per telefon 029 505 3030 (vardagar kl. 9–12). Vänligen ta fram dina papper beträffande ärendet så att du har dem till hands när du ringer konsumentrådgivningen.
Du kan kontakta konsumentrådgivningen också elektroniskt med en kontaktblankett. Rådgivningen besvarar en elektronisk kontakt per telefon senast inom fem vardagar. Svaret får du i regel per telefon. Konsumentrådgivarnas telefonnummer börjar med 029.Uppringaren kan även synas såsom “anonym uppringare”.
Om det gäller en fråga om registrering av en resebyrå, dess rapportering och säkerheter, ger Konkurrens- och konsumentverkets enhet för Övervakning av säkerheter vid resepaket information om resebyråernas ansvar.
📱 Samtalspriser
Priset för att ringa och stå i kö till 0295-nummer är från en trådtelefon samma som lokalnätavgiften (lna) och från en mobiltelefon samma som mobilsamtalsavgiften (msa).
Taxan fastställs på basen av det anslutningsavtal man har. Utöver den tidsbaserade avgiften kan operatören även debitera en öppningsavgift för samtalet. Samtalen inkluderas i allmänhet inte i s.k. samtalspaket.