Palvelutekstiviestien peruuttaminen ja ongelmatilanteet

Mitä palvelutekstiviestit ovat?

Maksulliset palvelutekstiviestit eli mobiilisisältöpalvelut voivat olla esimerkiksi pelejä, kilpailuja, testejä ja soittoääniä. Palvelutekstiviestien tilaamisesta veloitetaan puhelinlaskussa.

Yleensä mobiilisisältöpalvelun tilaaminen vaatii omaa aktiivisuutta, esimerkiksi puhelinnumeron antamista tai palvelutekstiviestiin vastaamista. Voit tilata viestin esimerkiksi silloin, kun

  • olet osallistunut internetissä kilpailuun tai arvontaan ja antanut tässä yhteydessä matkapuhelinnumerosi.
  • olet tehnyt testin, jonka tuloksen toimittamiseksi on pyydetty matkanpuhelinnumerosi.

Tilauksen lopettaminen ja laskusta valittaminen

Jos olet saanut yllättävän puhelinlaskun palvelutekstiviestien takia, tai tilaus ei vastannut luvattua, toimi näin:

1. Lopeta tilaus
Ohjeet löytyvät usein viestin lähettäneen palveluntarjoajan verkkosivuilta tai saapuneista viesteistä. Tilauksen voi yleensä lopettaa lähettämällä lopetuskomennon (STOP) numeroon, josta palveluviestit tulevat.

2. Tee valitus perusteettomasta laskusta
Palveluntarjoajan on pystyttävä osoittamaan, milloin ja miten tilaus on tehty ja se vastaa markkinoinnissa annettuja tietoja (mm. hinta ja kesto).

  • Jos koet, että palvelu ei vastaa luvattua tai sinua on muuten laskutettu aiheettomasti, tee perusteettomasta laskutuksen osasta kirjallinen valitus operaattorillesi sekä palveluntarjoajalle.
    Jos esimerkiksi markkinoinnissa annetut tiedot ovat ristiriidassa tilausehtojen kanssa eikä niitä ole selkeästi oikaistu ennen tilausta, voit vaatia tilauksen mitätöimistä. Voit toimia näin muun muassa silloin, kun ilmaisena markkinoitu palvelu osoittautuu maksulliseksi tilaukseksi.
  • Jos kyseessä on kestotilaus, palveluntarjoajan on lähetettävä kuluttajalle ennen varsinaisen tilauksen käynnistymistä tekstiviesti, jossa kerrotaan palvelun keskeiset tilausehdot ja palveluntarjoajan yhteystiedot. Jos et ole vahvistanut tilausta vastaamalla viestiin OK, palveluntarjoajalla ei ole oikeutta laskuttaa palvelusta.
  • Jos et tiedä, mikä yritys palvelun taustalla on, voit kysyä sitä laskun lähettäneeltä operaattorilta. Myös Maksullisten puhelinpalveluiden eettisellä lautakunnalla (Mapel) on tietoa monista palveluntarjoajista. Jos tiedät numeron, josta palvelutekstiviestit tulevat, voit myös selvittää Viestintäviraston verkkosivuilta, kenelle numero on myönnetty.
    Reklamaation tekeminen
    Ongelmia puhelinpalveluiden tai tekstiviestien kanssa? (MAPEL)

Jos et saa yritykseltä vastausta tai et pääse ratkaisuun yrityksen kanssa, älä jää odottamaan vaan vie asia eteenpäin. Henkilökohtaista neuvontaa, ohjeita ja sovitteluapua saat kuluttajaneuvonnasta.

3. Jos et halua vastaanottaa palvelutekstiviestejä jatkossa,
voit pyytää operaattoria kytkemään liittymällesi tekstiviestieston, jolla voi rajoittaa tekstiviestiliikennettä viihdenumeroihin sekä estää maksullisten sovellusten tilaamisen.


Asiasanat: Mobiilipalvelu, Puhelin
Päivitetty 12.5.2014 Tulosta

Muualla palvelussamme