Konsumenter har stor nytta av en mångsidig förmåga att läsa medier och hantera information. Många tror att det endast är godtrogna dumbommar som råkar ut för beställningsfällor och bedrägerier. Det stämmer inte. Bedrägerimetoderna utvecklas i samma takt som den hederliga digitaliseringen och det kan vara svårt för vem som helst att upptäcka dem.
Våra informationshanteringsfärdigheter bygger på en förmåga att skaffa och utvärdera information och att använda tillförlitliga
informationskällor. I undervisningen av konsumentfostran lär sig eleverna att följa upp aktuella frågor och förstå deras kopplingar till sina egna liv. Det är viktigt att elever lär sig att skaffa informationsinnehåll av olika slag och att bedöma dem kritiskt. Det gäller även underhållning och kultur. Väsentligt är att de lär sig att tillämpa sina kunskaper i de konkreta situationer som de möter.
Konkurrens- och konsumentverket erbjuder skolor som deltar i Mediekunskapsveckan i år möjlighet att ge eleverna undervisning i hur man skaffar information. Som fenomen kan skolorna använda beställningsfällan. En beställningsfälla kan man i dagens läge möta via en annons som lagts ut på Facebook eller på annat håll på webben, eller genom e-postmeddelanden. Man talar om en beställningsfälla då en konsument via en annons eller ett meddelande beställer någonting som personen inte förstod att hen beställde. Personen blir vilseledd med erbjudandet. Lockande fällor för unga är mobiltelefoner och märkeskläder som bjuds ut extremt förmånligt.
Det lönar sig att bygga upp en undervisningshelhet där eleverna förkovrar sina kunskaper om informationssökning. Uppgifterna om beställningsfällor kan introduceras som en del av behandlingen av källkritik i undervisningen.
Visa för eleverna
Affisch: Upptäcker du bedrägeriförsök? (A3, PDF)Frågesport: känner du igen reklam och vet du vilket erbjudande det lönar sig att nappa på?
- diskutera vad en beställningsfälla är och om erbjudanden som eleverna sett på webben. Leta reda på och studera verkliga exempel på beställningsfällor på webben. Läs bakgrundsinformation om beställningsfällor
- diskutera med eleverna hur man känner igen marknadsföring på webben. Läs bakgrundsinformation om kommersiell kommunikation
Exempel på uppgift:
Bilda grupper av eleverna. Be att eleverna väljer ett av ämnesområdena nedan. Ämnesområdena har valts på så sätt att de har anknytning till de ungas liv och konsumtion. Be att grupperna skaffar information om det område som de valt.
- Sällskapsdjur
- Mat och ätande
- Motion och träning
- Kläder och mode
- Spel och underhållning
Medan eleverna skaffar information tar de reda på och antecknar följande:
Vem har producerat texten?
Vem eller vilken instans har skrivit texten?
I vilket syfte har texten skrivits och var har den publicerats?
Ibland påverkar ideologier, ekonomiska syften och andra motsvarande faktorer textens objektivitet och tillförlitlighet. Be att eleverna diskuterar vilka försök till kommersiell påverkan eller annan påverkan de kan upptäcka.
Be att eleverna letar reda på utgivarens kontaktuppgifter och bakgrundsorganisationens eller textförfattarens uppgifter. Vilket rykte och vilken expertis har den som producerat texten? Vem är källans utgivare (t.ex. ett universitet eller ett företag jämfört med privata hemsidor eller de sociala medierna)? Hur välkänd är den som producerat informationen?
Bedöm informationen
Hur väl motiverade, trovärdiga och pålitliga är de tankar som framförs i källan? Be eleverna att bedöma huruvida materialet på den webbsida som berättar om produkterna eller varumärket är en produktpresentation i en webbutik, en journalistisk artikel som lagts ut av ett medieförlag, en privat blogg, en informationssida som lagts ut av myndigheterna e.d.
Utvärdera språket i den text som framför informationen
Hur exakt är informationen? Skrivfel och ett slarvigt språk väcker misstankar om avsändaren. Det finns ofta sådana brister i bedrägerier och beställningsfällor som är riktade till konsumenter. Anteckna alla webbplatser som verkar vara översatta med en översättningsrobot. Hittar ni misstänkta webbplatser?
Bedöm helheten
Innehåller materialet länkar till motsvarande innehåll av andra producenter? Hur väl täcker materialet det aktuella ämnesområdet?
Sammanfattning
Varje grupp presenterar resultaten av sin informationssökningsuppgift för de andra i klassen. Till slut kan klassen titta på en video om beställningsfällor och svara på frågorna i Mediekunskapsveckans frågesport.