Kilpailuvalvonnan ohjeita taksialalle
Taustaksi
Virasto julkaisi vuonna 2018 kotisivuillaan laajasti opastusta kilpailulaista ja sen soveltamisesta taksimarkkinoihin, sillä markkinoiden avautuminen herätti alan toimijoissa paljon kysymyksiä kilpailulain suhtautumisessa eri menettelyihin. Nyt taksialan toimijat ovat jo useamman vuoden sopeutuneet muuttuneeseen kilpailuympäristöön. Virastolle on kuitenkin edelleen tullut jonkin verran yhteydenottoja alaan liittyen ja samalla markkina on muuttunut sen avautumisen jälkeen. Näistä syistä virasto on päivittänyt syksyllä 2025 tätä ohjeistusta vastaamaan paremmin taksimarkkinoiden nykytilanteeseen.
On yritysten omalla vastuulla arvioida toimintansa lainmukaisuutta ja pidättäytyä ongelmalliseksi arvioiduista menettelyistä. KKV:lla ei ole toimivaltaa hyväksyä etukäteen yritysten menettelyjä, vaan virasto puuttuu kilpailunrajoituksiin tarvittaessa jälkikäteisen arvioinnin perusteella. Huolellisesti laaditun ja dokumentoidun itsearvion avulla yritys voi hallita kilpailuoikeudellisia riskejä.
Taksiasioiden priorisointi KKV:ssa
KKV puuttuu kansantaloudellisesti merkittäviin taksialan yritysten menettelyihin, jotka merkittävästi rajoittavat kilpailua ja estävät markkinoiden toimimista kuluttajien ja yhteiskunnan eduksi. Tällaisia ovat muun muassa kilpailevien yritysten väliset kartellit sekä sellaiset menettelytavat, joilla määräävässä markkina-asemassa oleva yritys estää kilpailua välityspalveluiden tai taksikyytien markkinoilla. KKV arvioi taksialan menettelyjä normaalin toimivaltansa puitteissa vastaavin vakiintunein arviointikriteerein kuin kilpailunrajoituksia muillakin toimialoilla.
Taksimarkkinoilla kilpailua käydään monilla alueilla ensisijaisesti ja pääasiassa välityspalveluiden välillä. Markkinoiden toimivuuteen vaikuttaa kielteisesti erityisesti sellaiset menettelyt, jotka estävät tai rajoittavat välityspalveluiden välistä kilpailua. Virasto ottaa tämän näkökulman huomioon erityisesti siinä, millaisia tapauksia otetaan yksityiskohtaiseen tutkintaan.
-
Kilpailulle haitallisia seurauksia voi syntyä erityisesti välityspalvelun päätöksestä rajoittaa taksien mahdollisuuksia ottaa vastaan kyytejä muista välityspalveluista. Rajoitus on erityisen ongelmallinen, mikäli kiellon asettava välityspalvelu on määräävässä markkina-asemassa. Välityspalvelu voi toimeenpanna rajoituksen esimerkiksi suoralla kiellolla välityssopimuksessaan ja/tai asettamalla taksiautoilijoille vaatimuksia, jotka estävät käytännössä kilpailevan välityspalvelun kyytien vastaanottamisen. Käytännössä rajoitus heikentää todennäköisesti taksiyrittäjien tai muiden välityspalveluiden tarjoajien toimintaedellytyksiä välityspalvelun toiminta-alueella. Tämä voi puolestaan vähentää esimerkiksi alueella käytävää hinta- ja laatukilpailua ja siten aiheuttaa kuluttajille haittaa.
Yksittäisen menettelyn kilpailuvaikutuksia arvioitaessa on tärkeä kiinnittää huomiota myös eri menettelytapojen yhteisvaikutukseen. Useiden erillisten rajoitusten asettaminen samanaikaisesti aiheuttaa todennäköisesti kilpailulle haitallisempia seurauksia. Siinä tapauksessa, että välityspalvelu on määräävässä markkina-asemassa, on sillä lisäksi korostettu velvollisuus huolehtia siitä, että se ei vaikeuta kilpailua markkinoilla.
-
Ajovuoroista sopiminen keskenään kilpailevien taksiyrittäjien kesken on viraston tietojen mukaan edelleen herättänyt kysymyksiä alan toimijoiden keskuudessa. Seuraavassa avataan ajovuorojen arviointia.
Keskenään kilpailevien taksiyrittäjien ajovuorosopimukset voivat olla kilpailulain vastaista kilpailijoiden välistä yhteistyötä. Taksiyrittäjien omistaman välityspalvelun puitteissa laaditut ajovuorojärjestelyt rinnastuvat siihen, että keskenään kilpailevat taksiyrittäjät sopisivat ajovuoroista suoraan keskenään. Yleensä ajovuorojen tarpeellisuutta perustellaan saatavuuden varmistamisella, mutta ajovuorot voivat myös johtaa tarjonnan rajoittumiseen joko alueellisesti tai tiettyinä vuorokaudenaikoina. Virastoon onkin saapunut yhteydenottoja, joissa taksiyrittäjä haluaisi ajaa enemmän, mutta se ei ole ajovuorojen takia mahdollista. Tarjonnan rajoittuminen voi johtaa taksien heikompaan saatavuuteen, ja siten aiheuttaa haittaa loppuasiakkaille.
Kuten edellä on todettu, viraston painopiste tapausten tarkempaan tutkintaan valikoinnissa on kuitenkin menettelyissä, joiden vaikutukset markkinoihin ovat merkittävimmät. Taksiyrittäjien omistaman välityskeskuksen sisäinen ajovuorojärjestely kuuluu vain poikkeuksellisesti tähän kategoriaan.
Tässä yhteydessä on silti syytä huomioida, että ajovuoroista sopiminen voi periaatteessa olla sallittua vain, jos yritykset voivat osoittaa, että se hyödyttää kuluttajia ja on välttämätöntä. Näin voi olla esimerkiksi silloin, jos autoja ei olisi ajossa riittävästi ilman tätä yhteistyötä ja jos jokaisella autoilijalla on mahdollisuus saada kyytejä, vaikkei olisikaan vuorossa. Monilla paikkakunnilla on epätodennäköistä, että kaikki viikonpäivät ja vuorokaudenajat kattavat niin sanotut 24/7-ajovuorot olisivat välttämättömiä tuottamaan tehokkuusetuja, jotka hyödyttävät myös kuluttajia.
Ajovuoroyhteistyöhön osallisten yritysten on varmistettava, että samalla ei aseteta muita kuin täysin välttämättömiä rajoituksia kuluttajia hyödyttävän tehokkuuden saavuttamiseksi. Ajovuorot on ensinnäkin laadittava koskemaan vain hyödyn saavuttamiseksi välttämättömiä aikoja.
Ajovuorojen soveltaminen on lopetettava, jos niiden välttämättömyys poistuu esimerkiksi uuden kilpailijan markkinoille tulon tai parantuneen taksien saatavuuden seurauksena. Lisäksi ajovuorojärjestelmään kuuluvilla autoilijoilla tulee olla oikeus ajaa ja mahdollisuus saada kyytejä myös ajovuoron ulkopuolella.
KKV suosittelee laatimaan kirjallisen arvion ajovuorojärjestelyn tarpeellisuudesta ja vaikutuksista ennen niiden mahdollista käyttöönottamista sekä pitämään arvion ajantasaisena. Siten yritys voi myös pyrkiä osoittamaan, ettei ajovuorojärjestelyn tarkoituksena ole ollut kilpailun rajoittaminen, mikäli menettely päätyisi myöhemmin viraston arvioitavaksi.
KKV:n tutkinnat ja toimivalta
KKV tutkii taksimarkkinoita sekä oma-aloitteisesti että toimenpidepyyntöjen perusteella. Viraston toimenpiteet määräytyvät sen mukaan, miten vakavaa ja haitallista yrityksen menettely on. Virastoon tulee edelleen säännöllisesti yhteydenottoja liittyen eri menettelytapoihin taksialalla. Virasto ei voi ottaa kantaa kaikkiin kysymyksiin, eikä se voi tutkia kaikkia yksittäisiä esille nostettuja menettelytapoja. Virasto toivoo, että yhteydenotot toimitettaisiin ensisijaisesti kilpailuvalvonnan vihjesivuston kautta. Virasto ei vastaa kaikkiin saapuneisiin yhteydenottoihin ja ne kaikki eivät johda tutkintaan.
KKV:n tehtäviin ja toimivaltaan ei kuulu välityspalvelun ja yksittäisen taksiyrittäjän välisen riita-asian ratkaiseminen tai puuttuminen menettelytapoihin, jotka eivät vaikuta kilpailun toimivuuteen markkinoilla yleisesti, vaikka menettelytapa olisikin yksittäisen elinkeinonharjoittajan kannalta ongelmallinen.
KKV:n taksialaa koskevia päätöksiä ja selvityksiä
- Tiedote 6.6.2025: KKV: Taksialan luottamusta parannettava valvonnalla – taksamittarivelvoitteen laajentaminen uhkaa kilpailua Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Tiedote 26.9.2024: KKV ja Kela: Kela-taksikyytien kilpailutus toi yli sadan miljoonan säästöt Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Tiedote 14.12.2023: KKV:n tutkimus: Taksiyrittäjissä tyytymättömyyttä kyytien välityspalveluihin Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- 1.11.2022: Taksiuudistus nosti keskimääräisiä hintoja – toi tarjolle aiempaa edullisempia kyytejä Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Tiedote 17.12.2021: KKV:n viimeiset Kela-taksiselvitykset päätökseen – Kymenlaakson taksin, Lounais-Suomen Taxidatan ja Oulun Aluetaksin tutkinta lopetettu Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Tiedote 11.5.2021: KKV: Hyvinkään alueen taksiyrittäjät ovat syyllistyneet kiellettyyn kartellitoimintaan Linkki avautuu uuteen ikkunaan