Naturkatastrofer och resenärens rättigheter
Vanliga frågor om naturkatastrofers påverkan på resenärens rättigheter.
Köpare av paketresor
-
Innan resan eller under resan kan oförutsedda händelser inträffa som gör att resenären kan avboka resan utan avbokningskostnader och researrangören kan avboka utan ansvar för skadestånd.
- Du får avboka paketresan kostnadsfritt före resan, om det på resmålet eller i dess omedelbara närhet råder oundvikliga och exceptionella omständigheter som sannolikt skulle hindra genomförandet av resan på överenskommet sätt.
- Om du redan vid bokningstillfället kände till de exceptionella omständigheterna eller om omständigheterna har varit förutsägbara, kan du inte avboka bokningen utan kostnader. Om omständigheterna försämras avsevärt jämfört med situationen vid bokningstillfället, kan du ha rätt att avboka resan kostnadsfritt.
- Du kan avbryta en redan påbörjad resa om det på resmålet eller i dess omedelbara närhet råder exceptionella omständigheter som sannolikt hindrar fortsatt genomförande av resan på överenskommet sätt. Om du avbryter resan av berättigad anledning, har du rätt att få tillbaka priset för den del av resan som inte har genomförts.
Som exceptionella omständigheter kan betraktas till exempel naturkatastrofer, såsom översvämningar, vulkanutbrott, jordbävningar, flodvågor eller omfattande skogsbränder.
- Inte alla avvikande omständigheter berättigar till kostnadsfri avbokning eller avbrytande av resan. Resenären bör förbereda sig på växlande väderförhållanden på resmålet och till exempel på mycket höga temperaturer.
- Kostnadsfri avbokningsrätt kan vara möjlig om det är uppenbart att temperaturen på resmålet vid tidpunkten för resan är så exceptionellt hög att de tjänster som ingår i resan inte kan genomföras på överenskommet sätt eller om temperaturen skulle medföra särskilda hälsorisker för resenären. I bedömningen kan man också beakta vilka uppgifter researrangören har gett innan avtalet ingicks om typiska temperaturer och andra väderförhållanden på resmålet.
Även researrangören har rätt att ställa in eller avbryta resan, om exceptionella omständigheter hindrar researrangören från att genomföra resan på överenskommet sätt.
- Om resan inte kan genomföras på grund av situationen i resmålet, avbokar researrangören vanligtvis resan själv, vilket innebär att du alltid har rätt till återbetalning. Det är därför vanligtvis inte nödvändigt att själv avboka resan.
- Researrangören ska informera resenären om avbokningen utan onödigt dröjsmål innan resan börjar.
Vid hot om avbokning eller avbrytande av resan följer researrangören och myndigheternas information, och vid behov bör du kontakta researrangören.
Hur länge måste man vänta på återbetalningar?
Om det handlar om en avbokad paketresa, ska researrangören återbetala pengarna utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar efter avbokningen av avtalet.
Läs mer - Du får avboka paketresan kostnadsfritt före resan, om det på resmålet eller i dess omedelbara närhet råder oundvikliga och exceptionella omständigheter som sannolikt skulle hindra genomförandet av resan på överenskommet sätt.
-
Du kan ha rätt till kostnadsfri avbokning av resan, även om det vid tidpunkten för avbokningen fortfarande skulle vara säkert att resa till destinationen.
Om du själv avbokar resan på grund av omständigheterna på resmålet, måste du kunna motivera varför genomförandet av resan på överenskommet sätt sannolikt skulle bli svårt.
Din bedömning bör baseras på fakta. Du kan till exempel stödja dig på eventuella myndighetsmeddelanden och nyhetsrapportering om utvecklingen av katastrofsituationen.
Till exempel:
- Om det enligt tillgänglig information och bedömningar sannolikt inte går att genomföra din resa på grund av spridningen av skogsbränder och du avbokar resan, kan du ha rätt att avboka resan kostnadsfritt.
- Om du avbokar resan av säkerhetsskäl utan berättigad anledning, kan du bli skyldig att betala en avbokningsavgift till researrangören enligt paketresvillkoren. Därför är det inte klokt att avboka resan på grund av osannolika risker.
Generellt sett är det bäst att först vänta eller fråga researrangören om råd. Om det fortfarande är tid kvar till avresan, är det klokt att lugnt följa utvecklingen av situationen.
Läs mer
-
Det finns ett fel i paketresan om resenären inte får någon av de avtalade tjänsterna eller om det finns brister. Researrangörens felansvar uppstår även om felet beror på exceptionella omständigheter.
Researrangören ansvarar endast för de tjänster som ingår i paketresan. Du har rätt till prisavdrag om till exempel restiden förkortas jämfört med vad som avtalats eller om boendearrangemangen inte motsvarar avtalet.
Researrangören ansvarar inte för om en naturkatastrof försvårar användningen av andra tjänster på resmålet.
Eftersom naturkatastrofer och deras konsekvenser ligger utanför researrangörens kontroll, behöver researrangören vanligtvis inte ersätta dig för de extra kostnader som uppstår till följd av situationen.
Läs mer
Personer som köpt flygbiljetter
-
Om flyget ställs in eller försenas av en naturkatastrof har du möjlighet att välja mellan
- att avboka flyget helt och få tillbaka biljettpriset
eller - ombokning så snart som möjligt eller senare med motsvarande transportvillkor och vid en tidpunkt som passar dig. Observera att flygbolaget kan ha begränsade möjligheter att erbjuda ombokning så snart som möjligt vid naturkatastrofer.
Om du väljer ombokning så snart som möjligt har du också rätt till den vård som flygbolaget ordnar medan du väntar på din ersättande resa.
- Vårdnadsplikten inkluderar exempelvis måltider i rimlig proportion till väntetiden samt inkvartering om en extra övernattning är nödvändig. Flygbolaget måste också ordna transport mellan inkvarteringsstället och flygplatsen.
- Om flygbolaget försummar sin plikt att erbjuda vård och du själv måste ordna det, kom ihåg att spara kvitton för extra kostnader och begära ersättning från flygbolaget. Flygbolaget är skyldigt att ersätta dig för rimliga, nödvändiga och lämpliga kostnader.
Om orsaken till flygningens inställelse är en naturkatastrof, uppstår det vanligtvis inget ersättningsansvar för flygbolaget.
- Flygbolaget behöver inte betala standard- eller skadeersättning om det kan bevisa att inställda flygningar beror på extraordinära omständigheter som inte kunde undvikas, även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.
- En sådan situation kan uppstå om flygplatsen i destinationen stängs eller dess trafik begränsas av en skogsbrand eller vulkanutbrott, vilket kan leda till att flygbolaget måste ställa in flyget på grund av omständigheterna i resmålet. Även förseningar av flygningar kan förekomma.
Vid hot om inställelse eller försening av flygningen, följ flygbolagets information och kontakta dem vid behov.
Hur länge måste man vänta på återbetalningar?
Om det handlar om en avbokning av ett flyg som bokats på egen hand och som avbokats av flygbolaget, och du väljer återbetalning av biljettpriset, måste flygbolaget återbetala det betalda priset inom sju dagar.
- att avboka flyget helt och få tillbaka biljettpriset
-
Generellt sett bör du inte avboka flyget själv, eftersom du då förlorar de rättigheter som skyddas av EU-förordningen för flygresenärer. EU-förordningen skyddar dina rättigheter bland annat när flygbolaget ställer in flyget eller när flyget försenas.
Din rätt att avboka flyget eller flytta det till en senare tidpunkt kostnadsfritt beror på om transportföretagets allmänna avtalsvillkor och biljettvillkor tillåter avbokning eller ombokning till en annan tidpunkt. Det finns ingen lagstiftning om konsumentens rätt att avboka eller ändra en ruttresa.
- Kontrollera därför dina rättigheter angående avbokning eller ombokning i biljettvillkoren.
- Om transportföretagets villkor och praxis under undantagsförhållanden leder till en oskälig situation kan du ha rätt till gottgörelse för flygbiljettens pris, även om biljettvillkoren inte ger rätt till det. Din rätt till gottgörelse bedöms alltid från fall till fall. Om du varit medveten om undantagsförhållandena redan vid bokningstillfället kan du inte kräva en skäliggörande av avtalet.
Läs mer
Självständigt köpta inkvarteringar
-
Du kan avboka den hotellinkvartering du bokat på egen hand endast om boknings- och avbokningsvillkoren för inkvarteringen tillåter det.
I vissa situationer kan en rimliggörande av avbokningsvillkoren och en delvis återbetalning av inkvarteringens pris vara möjligt. Kostnadsfri avbokning kan vara möjlig till exempel i en situation där hotellens tjänster har begränsats avsevärt.
Om din resa hotas av att den måste avbokas eller avbrytas på grund av en naturkatastrof, kontakta inkvarteringsföretaget och förhandla om eventuella gottgörelser.
Läs mer