Vägledning för konkurrensövervakning inom taxibranschen

Bakgrund

Verket publicerade 2018 omfattande vägledning om konkurrenslagen och dess tillämpning på taximarknaderna på sin webbplats, eftersom marknadsöppningen väckte många frågor bland aktörerna i branschen angående konkurrenslagens förhållande till olika förfaranden. Nu har aktörerna inom taxibranschen anpassat sig till den förändrade konkurrensmiljön under flera år. Myndigheten har dock fortfarande fått en del kontakter angående branschen, och marknaden har förändrats sedan dess öppnande. Av dessa skäl har myndigheten uppdaterat denna vägledning hösten 2025 för att bättre återspegla den nuvarande situationen på taximarknaderna.

Det är företagens eget ansvar att bedöma lagligheten av sin verksamhet och avstå från förfaranden som bedöms som problematiska. KKV har inte befogenhet att godkänna företags förfaranden i förväg, utan myndigheten ingriper vid konkurrensbegränsningar vid behov baserat på efterhandsbedömning. Genom en noggrant utarbetad och dokumenterad självbedömning kan företaget hantera konkurrensrättsliga risker.

Prioritering av taxifrågor hos KKV

KKV ingriper i taxiföretags ekonomiskt betydelsefulla förfaranden som väsentligt begränsar konkurrensen och hindrar marknaden från att fungera till förmån för konsumenter och samhället. Till dessa förfaranden hör bland annat karteller mellan konkurrerande företag samt sådana förfaranden där ett företag med en dominerande marknadsställning hindrar konkurrens på marknaden för förmedlingstjänster eller taxiresor. KKV bedömer taxibranschens förfaranden inom ramen för sin normala behörighet med samma etablerade bedömningskriterier som för konkurrensbegränsningar inom andra branscher.

På taximarknaderna konkurreras det främst och huvudsakligen mellan förmedlingstjänster. Marknadens funktion påverkas negativt särskilt av sådana förfaranden som hindrar eller begränsar konkurrensen mellan förmedlingstjänster. Myndigheten tar denna synpunkt i beaktande, särskilt när det gäller vilka fall som tas för detaljerad utredning.

Vid bedömningen av konkurrenseffekterna av ett enskilt förfarande är det viktigt att också uppmärksamma den gemensamma effekten av olika förfaranden. Att införa flera separata begränsningar samtidigt kan sannolikt leda till mer skadliga konsekvenser för konkurrensen. Om förmedlingstjänsten har en dominerande marknadsställning har den dessutom en särskild skyldighet att se till att den inte försvårar konkurrensen på marknaden.

KKV:s utredningar och behörighet

KKV undersöker taximarknaderna både på eget initiativ och på basis av begäran om åtgärder. Myndighetens åtgärder bestäms av hur allvarligt och skadligt företagets förfarande är. Myndigheten får fortfarande regelbundet kontakter angående olika förfaranden inom taxibranschen. Myndigheten kan inte ta ställning till alla frågor, och den kan inte undersöka alla enskilda förfaranden som lyfts fram. Myndigheten hoppas att kontakter skickas in främst via konkurrensövervakningens tipswebbplats. Myndigheten svarar inte på alla inkomna kontakter och alla leder inte till en utredning.

KKV:s uppgifter och behörighet omfattar inte att lösa tvister mellan en förmedlingstjänst och en enskild taxiföretagare eller att ingripa i förfaranden som inte påverkar konkurrensens funktion på marknaden i allmänhet, även om förfarandet kan vara problematiskt för enskilda näringsidkare.