Vägledning för konkurrensövervakning inom taxibranschen
Bakgrund
Verket publicerade 2018 omfattande vägledning om konkurrenslagen och dess tillämpning på taximarknaderna på sin webbplats, eftersom marknadsöppningen väckte många frågor bland aktörerna i branschen angående konkurrenslagens förhållande till olika förfaranden. Nu har aktörerna inom taxibranschen anpassat sig till den förändrade konkurrensmiljön under flera år. Myndigheten har dock fortfarande fått en del kontakter angående branschen, och marknaden har förändrats sedan dess öppnande. Av dessa skäl har myndigheten uppdaterat denna vägledning hösten 2025 för att bättre återspegla den nuvarande situationen på taximarknaderna.
Det är företagens eget ansvar att bedöma lagligheten av sin verksamhet och avstå från förfaranden som bedöms som problematiska. KKV har inte befogenhet att godkänna företags förfaranden i förväg, utan myndigheten ingriper vid konkurrensbegränsningar vid behov baserat på efterhandsbedömning. Genom en noggrant utarbetad och dokumenterad självbedömning kan företaget hantera konkurrensrättsliga risker.
Prioritering av taxifrågor hos KKV
KKV ingriper i taxiföretags ekonomiskt betydelsefulla förfaranden som väsentligt begränsar konkurrensen och hindrar marknaden från att fungera till förmån för konsumenter och samhället. Till dessa förfaranden hör bland annat karteller mellan konkurrerande företag samt sådana förfaranden där ett företag med en dominerande marknadsställning hindrar konkurrens på marknaden för förmedlingstjänster eller taxiresor. KKV bedömer taxibranschens förfaranden inom ramen för sin normala behörighet med samma etablerade bedömningskriterier som för konkurrensbegränsningar inom andra branscher.
På taximarknaderna konkurreras det främst och huvudsakligen mellan förmedlingstjänster. Marknadens funktion påverkas negativt särskilt av sådana förfaranden som hindrar eller begränsar konkurrensen mellan förmedlingstjänster. Myndigheten tar denna synpunkt i beaktande, särskilt när det gäller vilka fall som tas för detaljerad utredning.
-
Konkurrensskadliga konsekvenser kan särskilt uppstå från beslutet av en förmedlingstjänst att begränsa taxibolagens möjligheter att ta emot resor från andra förmedlingstjänster. Begränsningen är särskilt problematisk om den förmedlingstjänst som inför förbudet har en dominerande marknadsställning. Förmedlingstjänsten kan genomföra begränsningen genom ett direkt förbud i sitt förmedlingsavtal och/eller genom att ställa krav på taxichaufförer som i praktiken hindrar dem från att ta emot resor från konkurrerande förmedlingstjänster. I praktiken försämrar begränsningen sannolikt taxiföretagarnas eller andra förmedlingstjänsters verksamhetsvillkor inom förmedlingstjänstens verksamhetsområde. Detta kan i sin tur minska exempelvis pris- och kvalitetskonkurrensen i området och därmed orsaka skada för konsumenterna.
Vid bedömningen av konkurrenseffekterna av ett enskilt förfarande är det viktigt att också uppmärksamma den gemensamma effekten av olika förfaranden. Att införa flera separata begränsningar samtidigt kan sannolikt leda till mer skadliga konsekvenser för konkurrensen. Om förmedlingstjänsten har en dominerande marknadsställning har den dessutom en särskild skyldighet att se till att den inte försvårar konkurrensen på marknaden.
-
Avtal om körpass mellan konkurrerande taxiföretag har enligt myndighetens uppgifter fortfarande väckt frågor bland aktörerna i branschen. Nedan förklaras bedömningen av körpass.
Avtal om körpass mellan konkurrerande taxiföretag kan vara ett samarbete mellan konkurrenter som strider mot konkurrenslagen. Körpassarrangemang som upprättas inom ramen för en förmedlingstjänst som ägs av taxiföretag likställs med att konkurrerande taxiföretag direkt avtalar om körpass med varandra. Vanligtvis motiveras behovet av körpass med att säkerställa tillgången, men körpass kan också leda till att utbudet begränsas antingen geografiskt eller vid vissa tidpunkter på dygnet. Myndigheten har fått kontakter där taxiföretagare vill köra mer, men det är inte möjligt på grund av körpassen. Utbudets begränsning kan leda till sämre tillgång på taxibilar och därmed orsaka skada för slutkunderna.
Som nämnts ovan ligger myndighetens fokus då det väljs fall för mer noggrann utredning på förfaranden vars effekter på marknaderna är mest betydande. Interna körpassarrangemang inom en förmedlingscentral som ägs av taxiföretag faller dock endast undantagsvis inom denna kategori.
I detta sammanhang är det ändå viktigt att notera att avtal om körpass i princip kan vara tillåtna endast om företagen kan visa att det gynnar konsumenterna och är nödvändigt. Så kan det vara exempelvis om det inte skulle finnas tillräckligt med bilar i trafik utan detta samarbete och om varje chaufför har möjlighet att få resor, även om de inte har körpass. I många kommuner är det osannolikt att så kallade 24/7-körpass som täcker alla veckodagar och tider på dygnet skulle vara nödvändiga för att uppnå effektivitet som också gynnar konsumenterna.
Företag som deltar i körpass-samarbete måste säkerställa att inga andra än helt nödvändiga begränsningar införs för att uppnå effektivitet som gynnar konsumenterna. Körpassen måste först och främst utformas för att endast omfatta de tider som är nödvändiga för att uppnå fördelar.
Tillämpningen av körpass ska upphöra om deras nödvändighet försvinner, exempelvis på grund av att en ny konkurrent kommer in på marknaden eller att tillgången på taxibilar förbättras. Dessutom ska chaufförer som ingår i körpass-systemet ha rätt att köra och möjlighet att få resor även utanför sitt pass.
KKV rekommenderar att en skriftlig bedömning av nödvändigheten och effekterna av körpassarrangemang görs innan de eventuellt införs, samt att bedömningen hålls uppdaterad. På så sätt kan företaget också sträva efter att visa att syftet med körpassarrangemanget inte har varit att begränsa konkurrensen, om förfarandet senare skulle bli föremål för myndighetens bedömning.
KKV:s utredningar och behörighet
KKV undersöker taximarknaderna både på eget initiativ och på basis av begäran om åtgärder. Myndighetens åtgärder bestäms av hur allvarligt och skadligt företagets förfarande är. Myndigheten får fortfarande regelbundet kontakter angående olika förfaranden inom taxibranschen. Myndigheten kan inte ta ställning till alla frågor, och den kan inte undersöka alla enskilda förfaranden som lyfts fram. Myndigheten hoppas att kontakter skickas in främst via konkurrensövervakningens tipswebbplats. Myndigheten svarar inte på alla inkomna kontakter och alla leder inte till en utredning.
KKV:s uppgifter och behörighet omfattar inte att lösa tvister mellan en förmedlingstjänst och en enskild taxiföretagare eller att ingripa i förfaranden som inte påverkar konkurrensens funktion på marknaden i allmänhet, även om förfarandet kan vara problematiskt för enskilda näringsidkare.
KKV:s beslut och utredningar rörande taxibranschen
- Meddelande 6.6.2025: KKV: Förtroendet för taxibranschen måste förbättras genom tillsyn – utvidgning av taxameterkravet hotar konkurrensen Öppnas i nytt fönster
- Meddelande 26.9.2024: KKV och FPA: Upphandlingen av FPA-taxiresor har lett till besparingar på över hundra miljoner euro Öppnas i nytt fönster
- Meddelande 14.12.2023: KKV:s undersökning: Missnöje bland taxiföretagare med förmedlingstjänster Öppnas i nytt fönster
- Meddelande 1.11.2022: Taxireformen höjde de genomsnittliga priserna – förde med sig billigare resor än tidigare Öppnas i nytt fönster
- Meddelande 17.12.2021: KKV:s senaste utredningar om FPA-taxi har avslutats – utredningen av Kymenlaakson taksi Lounais-Suomen Taxidata och Oulun Aluetaksi har avslutats Öppnas i nytt fönster
- Meddelande 11.5.2021: KKV: Taxiföretagare i Hyvingeområdet har gjort sig skyldiga till förbjuden kartellverksamhet Öppnas i nytt fönster