Slutförsäljning
I marknadsföringen får man tala om slutförsäljning endast när uttrycket baserar sig på en verklig situation.
Företaget får endast använda uttrycket slutförsäljning i sin marknadsföring då det baserar sig på en verklig situation. Verkliga situationer är då man
- lägger ner hela affären eller ett bestämt verksamhetsställe
- upphör med en bestämd produktgrupp eller -modell.
Orsaker till slutförsäljning kan också vara särskilda omständigheter, så som risken för fördärvning, reparation av lokal, eldsvåda eller vattenskada.
Marknadsföringen får inte vilseleda
Användning av uttrycket slutförsäljning i någon annan situation än en verklig situation är vilseledande. Till exempel får ett tillfälligt försäljningsevenemang inte marknadsföras som slutförsäljning.
För företag
Om ert företag planerar marknadsföring i anknytning till slutförsäljningar ger konsumentombudsmannens riktlinjer anvisningar, rådgivning och information om hur bestämmelserna ska tillämpas. Genom att följa principerna i riktlinjerna kan ni säkerställa att verksamheten är lagenlig och att konsumenternas förtroende bevaras.