Lämna en reklamation till företaget

1. Klaga hos företaget


Kontakta det företag eller den företagare som du har köpt varan av. Lämna in ett klagomål (en reklamation) så fort som möjligt när du har upptäckt ett fel.

För att underlätta utredningen av eventuella konflikter lönar det sig att lämna in klagomålet skriftligen.

Utnyttja uppgifter på våra webbsidor och reklamationstjänsten eller reklamationsblanketter då du skriver reklamationsbrev.

Reklamationstjänsten

Appen hjälper dig att göra en skriftlig reklamation som du själv kan skicka till försäljaren. Blanketten vägleder dig till att börja med genom frågor som underlättar utredningen av ärendet. Som resultat får du en färdig reklamation som du själv ska skicka till företaget.
Reklamationstjänsten (Reklamaatio-apuri)

Reklamationsblanketter

Fyll i formuläret (Word) nedan och spara det på din dator eller skriv ut det före ifyllning. Skicka det ifyllda formuläret till företaget som bilaga till ett e-postmeddelande eller som vanligt brev. Formuläret i PDF-format kan du endast skriva ut och fylla i för hand.

Reklamation till säljaren för varor, tjänster, marknadsföring

Reklamation till säljaren för fel i bostaden

Reklamation gällande flygning
Flygning

Reklamation till operatör gällande

Reklamation till borgenär eller indrivningsbyrå gällande

2. Kontakta konsumentrådgivning

Om din reklamation inte ger önskat resultat, kontakta magistraternas konsumentrådgivning. Personlig rådgivning, anvisningar och medlingshjälp får du av konsumentrådgivaren.
Konsumentrådgivningen

Uppdaterad 21.6.2016 Skriv ut