Fel i varan
Konsumentskyddslagens bestämmelser om felsituationer förnyas i början av år 2022. Informationen på ”Fel i varan” -sidorna gäller köp som gjorts fram till den 31 december 2021. Information om bestämmelserna som gäller köp fr.o.m. den 1 januari 2022 kommer inom kort.
Om det finns ett fel i varan du köpt kan du vända dig till din avtalspart, det vill säga säljaren, för att korrigera felet. Du kan göra en reklamation om fel i varan till säljaren till exempel när varan är bristfällig, inte fungerar ordentligt eller går sönder i förtid, inte motsvarar uppgifterna om varan eller inte lämpar sig för sitt användningsändamål.
Lös dina problem med felaktiga eller bristfälliga varor med hjälp av våra anvisningar.
- vilka de allmänna principerna för konsumentskydd är när något du köpt uppvisar fel eller brister.
- om säljaren, importören och tillverkaren på basis av felansvar eller garanti ansvarar för en felaktig produkt.
- när man med stöd av konsumentskyddslagen kan kräva hävning av köpet, prisavdrag eller annan ersättning.
Anvisningarna lämpar sig till exempel för följande situationer:
- egenskaperna hos en hushållsapparat eller ett klädesplagg motsvarar inte den givna informationen.
- en produkt (bl.a. television, dator, telefon, möbel, tvättmaskin, klädesplagg) går sönder för tidigt i förhållande till dess normala livslängd eller användningstid.
Vägledning
- Du kan använda garantiassistenten för att ta reda på om säljaren ansvarar för felet i varan och hur felet kan gottgöras Öppnas i nytt fönster är extern länk
- Reklamationstjänsten hjälper dig att göra en felanmälan till säljaren Öppnas i nytt fönster är extern länk
- På webbplatsen Fel i varan får du information och anvisningar om felsituationer Öppnas i nytt fönster