Om flygturen blir inställd kan du välja mellan två alternativ:
- Alternativ transport, varvid flygbolaget ska erbjuda ersättande flygtur på motsvarande villkor till den ursprungliga destinationen så snabbt som möjligt eller vid en senare tidpunkt som passar dig (t.ex. en vecka senare), ifall platser då finns att tillgå.
- Flygbolaget ska betala tillbaka flygbiljettens pris inom 7 dagar. Flygbolaget ska återbetala biljettens pris för varje del av resan och för de redan företagna reseavsnitten om flygningen inte mera är till nytta med tanke på den ursprungliga tidtabellen varvid du är berättigad till gratis returflyg till den flygplats som anges på biljetten i de fall du är tvungen att ställa in flygturen under en mellanlandning. I detta fall bör du avstå från rätten till kompensation under väntetiden..
Standardersättning
Då en flygtur ställs in kan man kräva en standardersättning av flygbolaget. Man har inte rätt till ersättning i de fall man har fått information om den inställda flygturen i god tid eller om orsaken till inställningen utgörs av särskilda förhållanden.
Ersättningen fastställs enligt flygresans längd och den försening som uppstår till följd av alternativa arrangemang. Bolaget kan återbetala biljettens pris och betala ersättningen kontant, som bankgiro, med check eller med av passagerarens undertecknade samtycke i form av resekuponger eller andra tjänster.
Resa |
Försening på destinationen |
Ersättning |
under 1500 km |
0 - 2 h |
125 € |
under 1500 km |
över 2 h |
250 € |
Flygtur inom EU, över 1500 km eller flygtur till land utanför EU 1500 - 3500 km |
0 - 3 h |
200 € |
Flygtur inom EU, över 1500 km eller flygtur till land utanför EU 1500 - 3500 km |
över 3 h |
400 € |
Flygturens (avgående/ankommande från land utanför EU) längd över 3 500 km |
0 - 4 h |
300 € |
Flygturens (avgående/ankommande från land utanför EU) längd över 3 500 km |
över 4 h |
600 € |
Utan ersättning
Ingen ersättning behöver dock betalas om
1. passageraren informerats i tillräckligt god tid, vilket betyder
- minst 2 veckor före avgången
- minst 7 dagar och högst två veckor före avgången, och då blivit erbjuden ett alternativt flyg, vars avgångstid är högst 2 timmar tidigare, och vars ankomsttid på den slutliga destinationen inte är mer än 4 timmar senare än den tid som anges i den ursprungliga tidtabellen.
- mindre än 7 dagar före avgången, och då blivit erbjuden ett alternativt flyg vars avgångstid är högst en timme tidigare, och vars ankomsttid på den slutliga destinationen inte är mer än 2 timmar senare än den tid som anges i den ursprungliga tidtabellen.
2. flygbolaget kan visa att inställningen av flygturen är en följd av särskilda förhållanden som inte kunnat undvikas trots att alla skäliga åtgärder vidtagits. Sådana hinder kan t.ex. vara arbetskonflikt, meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygningen i fråga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten, politisk oro och myndighetsbeslut om flygtrafikens styrning när dessa hinder medför försening eller inställning av flygturer.
Enligt EU-domstolens rättspraxis är ett tekniskt fel sällan en giltig orsak att låta bli att betala en standardersättning. Inte heller oväntade tekniska fel, vilka beror på att delar har gått sönder i förtid, kan anses vara extraordinära.
För att kunna neka passagerarna en standardersättning, bör flygbolaget kunna påvisa att händelsen faller utanför det berörda lufttrafikföretagets normala verksamhet och som ligger utanför dess faktiska kontroll. Dessa inkluderar de tekniska problemen som påverkar flygsäkerheten och som orsakats av sabotage, terrorism eller ett dolt fabrikationsfel som gäller flera flygplan i samma flotta, vilket tillverkaren eller en flygsäkerhetsmyndighet har meddelat. En fågelkollision (birdstrike) och p.g.a. den föranledd skada bör anses som en exceptionell omständighet.
EU domstolens dom C‑257/14
EG-domstolens beslut C-549/07
Flygbolaget är skyldigt att påvisa att förseningen är en följd av särskilda förhållanden och att man inte kunnat undvika dem med hjälp av lämpliga åtgärder.
Ersättning för skada till följd av förseningen
Om förseningen till följd av alternativ flygrutt orsakar skada kan du kräva skadestånd. Skadestånd utbetalas endast för sådana utgifter som kan bevisas, såsom till exempel en tågbiljett som inte har kunnat utnyttjas på grund av förseningen; inte för olägenheter eller förtret. Var beredd på att bevisa skadan med till exempel kvitton. Den övre gränsen för ersättningar på grund av förseningar är 4 150 speciella dragningsrätter, d.v.s. cirka 4 635 €. Skadeståndet kan avdras från den eventuellt utbetalda standardersättningen.
Flygbolaget ansvarar inte för skadan om man kan bevisa att alla skäliga åtgärder vidtagits för att undvika att skadan uppstod. Man får vanligtvis inte något skadestånd om förseningen har uppstått till följd av väderleksförhållanden, säkerhetsrisker eller strejk bland flygledarna. Flygbolaget måste dock kunna påvisa orsaken till förseningen och motivera de egna åtgärderna i situationen.
Kompensationer
Flygbolaget ska under väntetiden för det ersättande flyget erbjuda varje passagerare:
- måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden
- hotellinkvartering om det är nödvändigt att övernatta
- transport mellan flygplatsen och hotellet
- gratis två telefonsamtal, telefax eller e-postmeddelanden
Reklamation gällande flygresa
Obs! Om din flygresa ingick i en paketresa,
- kan du kräva en schablonersättning i situationer där flyget annulleras, försenas eller du nekas ombordstigning, på samma sätt som vid reguljärflyg som du bokat på egen hand. Om du ansöker om schablonersättning utifrån dessa EG-förordningar, ska yrkandet framföras till det flygbolag som ansvarar för flygresan.
- du kan dessutom av researrangören kräva ersättning för fel under resan.
Paketresor