Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto

2017

Uutiskirje 5/2017

Mainonnan tunnistettavuus -teemanumero. Pääkirjoituksessa asiaa sääntelyn ja markkinoinnin kehityksen suhteesta. Kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista mukana brändätty musiikki ja yritysyhteistyön merkitseminen musiikkivideolla (laulaja Arttu Wiskari & Gyproc-rakennuslevyt) sekä tubettajaverkostojen (Splay Suomi Oy, Troot Network Oy Ltd / ent. Töttöröö ja United Screens Oy) tapaaminen, jossa keskusteltiin hyvistä käytännöistä yritysyhteistyöstä kertomiseen tubettajien videoissa. Lisäksi uutiskirjeessä on asiantuntijakolumni AdTech -yritysten toiminnasta ja kohdennetusta markkinoinnista sekä vieraileva asiantuntijakirjoitus Julkisen sanan neuvostolta (JSN) mainos- ja journalistisen sisällön erottamisesta.
Lue uutiskirje 5/2017

Uutiskirje 4/2017

Pääkirjoituksessa käsitellään kuluttaja-asiamiehen valvonta- ja vaikuttamistyön kesän ajan kuulumisia. Kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista mukana ovat kauneushoitopalveluiden markkinoinnin puutteet (Helsingin Ainola Oy / DeSheli), epätarkka bonuskertymän markkinointi (SOK) ja itsetullauksen palvelumaksusta luopuminen (DHL). Uutiskirjeessä kerrotaan myös urheiluvälineliikkeille harhaanjohtavasta markkinoinnista määrätystä kuluttaja-asiamiehen kiellosta ja sähköyhtiö Werelin saamasta kiellosta, joka koski negatiivista myyntimenetelmää.
Lue uutiskirje 4/2017

Uutiskirje 3/2017

Viestintäpalveluiden ja digitalisaation teemanumero. Pääkirjoituksessa digiajan kuluttajansuojasta, ratkaisuista mukana datasiirron markkinointi (Telia), peruuttamisehdot (Moi Mobiili) ja liittymien markkinointi (Telia). Kuluttaja-asiamiehen kantoja komission kuulemiseen (robotit ja algoritmit), tietoa television ostajille DVB-T2 -lähetystekniikkaan liittyen ja alustatalouden kuluttajakysymyksiä. Asiantuntijakirjoitus sujuvammasta sääntelystä.
Lue uutiskirje 3/2017

Uutiskirje 2/2017

Pääkirjoituksessa käsitellään kuluttaja-asiamiehen tuoreita lausuntoja ja kantoja (pikaluotot, teknologianeutraali sääntely, sote, kuluttajatiedon lähteet). Ratkaisuista mukana ovat puutteellinen markkinointi ajo-opetuksen välityspalvelussa (Ratti.fi / YMediaHouse), epäselvyydet arpojen puhelinmyynnissä (Urheilun Unelma-Arpa) ja lainvastainen palvelumaksu sähköyhtiöllä / hinnan osittelu (Nordic Green Energy). Asiantuntijakirjoituksessa esitellään OECD:n kuluttaja-asioiden päätöksentekoa koskevan suosituksen soveltamismalli Suomessa.
Lue uutiskirje 2/2017

Uutiskirje 1/2017

Pääkirjoituksessa kuluttaja-asiamiehen vuosi 2017 ja valvonnan painopisteet. Ratkaisuista ovat mukana huomautus hyvän tavan vastaisesta mainonnasta (B-smokery), puutteet remonttien kotimyynnin sopimusehdoissa (Restakoti), polkupyörien markkinointi harhaanjohtavilla vertailuhinnoilla (Suomen Polkupyörätukku), kielto sähköyhtiölle sopimuksen muuttamisesta määräaikaiseksi (Werel) sekä
tilauksen kokonaishinnan ja keston esiintuominen (Vitaelife Pharma ja Regimen).
Lue uutiskirje 1/2017

2016

Uutiskirje 6/2016

Rahoituspalvelut -teemanumerossa on kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja ja linjauksia luotoista ja maksamisesta sekä tietoa ajankohtaisista lainsäädäntöhankkeista. Jutuissa ovat esillä muun muassa pikaluottojen kohtuuttomat luottokustannukset, lentojen myynnissä käytetyt maksutapalisät, nostopalkkion laskeminen vuosikorkoon, asuntoluottolainsäädännön uudistus ja autoluottojen puutteellinen tv-mainonta.
Lue uutiskirje 6/2016

Uutiskirje 5/2016

Välttämättömyyspalvelut -teemanumerossa on juttuja sähkön laskutuksesta ja hinnankorotuksista, sähkösopimusten teosta ja sopimusehtomuutoksista, veden toimitusehdoista sekä verkkopankkitunnusten saatavuudesta ja verkkopankin käyttömahdollisuudesta. Yhtiöistä mukana mm. Finkraft, Fortum, Kotimaan Energia, Pori Energia, Suur-Savon Sähkö ja Vihreä Älyenergia. Mukana myös asiantuntijakirjoitus Energiavirastosta.
Lue uutiskirje 5/2016

Uutiskirje 4/2016

Etäkauppa -teemanumerossa on juttuja etenkin puhelinmyynnistä, joka aiheuttaa kuluttajille edelleen paljon ongelmia. Aihetta käsitellään kuluttaja-asiamiehen ratkaisujen kautta (K R Kustannus Oy, Finnacta Oy, Campus Group Oy, Nitrox Oy). Mukana on myös mobiilipelien ostamiseen ja sovelluskaupan maksutavan oletusasetukseen liittyvä ratkaisu (Microsoft Windows Phone). Pääkirjoituksessa aiheena verkkokaupan maksamistavat ja Anttilan konkurssi.
Lue uutiskirje 4/2016

Uutiskirje 3/2016

Viestintäpalvelut ja digitalisaatio -teemanumerossa on kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja, jotka koskevat operaattoreita (Elisa, DNA, Sonera), liittymien tarjousmarkkinointia, tv-viihdepalvelun virhetilanteiden hyvitystä ja perushintaisen asiakaspalvelunumeron tarjoamista. Pääkirjoituksessa käsitellään digitalisaation tuomia haasteita ja mahdollisuuksia valvojan näkökulmasta. Kolumnissa on asiaa älykodeista.
Lue uutiskirje 3/2016

Uutiskirje 2/2016

Pääkirjoituksessa kerrotaan luottokustannusten kohtuullisuudesta ja siihen liittyvästä ratkaisukäytännöstä sekä korkokattosääntelystä. Muita aiheita ovat muun muassa EU:n kuluttajansuojaviranomaisten yhteistyötä koskevan CPC-asetuksen uudistaminen, hinnan ilmoittamisen käytäntöjen ohjeistaminen autokouluille ja hautaustoimistoalalle ja mobiilimaksujen rajaamistarpeet liittymissä.Lue uutiskirje 2/2016

Uutiskirje 1/2016

Pääkirjoituksessa on asiaa Carunasta ja sähkön siirtohintojen korotusten kohtuullisuudesta sekä kuluttajavaikutusten arvioinnista. Kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista on esittelyssä Fonectan 020202-numeropalvelun markkinointiin ja OtavaMedian Koululainen-lehden markkinointiin liittyvät tapaukset. Muita uutiskirjeen aiheita ovat komission suunnitelmat rajoittaa etäkaupan virhevastuuta ja kuluttaja-asiamiehen kanta musiikin ja tv-ohjelmien (Netflix yms) vapaammasta liikkumisesta EU-alueella kuluttajan mukana.Lue uutiskirje 1/2016


2015

Uutiskirje 6/2015

Rahoituspalvelut -teemanumero uutisoi kuluttaja-asiamiehen luottoihin, perintään ja maksamiseen liittyviä ratkaisuja sekä kannanottoja muun muassa asuntoluottoja, vertaislainoja ja joukkorahoitusta koskeviin lakihankkeisiin.
Lue uutiskirje 6/2015

Uutiskirje 5/2015

Etäkauppa -teemanumero, jossa kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja tilausansoista ja niiden perinnästä sekä juttuja yleisemmin puhelinmyyntiin ja verkkokauppoihin liittyen. Sisältää myös kaksi EU-kuluttajansuojaviranomaisten valvontakampanjaa, joissa tarkistettiin Suomessa toimivia, lentoja välittäviä verkkosivuja sekä kodinkoneita ja elektroniikkaa myyviä verkkokauppoja.
Lue uutiskirje 5/2015


Uutiskirje 4/2015

Aiheena kuntokeskusjäsenyyden tarjousmarkkinoinnin puutteet (Esport, Ideal Fit, Motivus ja Sats Elixia) ja lapsiin kohdistuva markkinointi (Sanoma Media Finland Oy / Aku Ankka / Amo Aarrekirja). Lisäksi juttu muun muassa kuluttajahallinnon tietopankista ja sen roolista kuluttaja-asiamiehen valvontatyössä.
Lue uutiskirje 4/2015


Uutiskirje 3/2015

Viestintäpalvelut -teemanumero, joka sisältää kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja ja kannanottoja liittyen digitalisaatioon, sähköisen viestinnän kehitykseen sekä kuluttajansuojaan monimutkaistuvissa teknisissä palveluissa. Useita eri operaattoreita (TeliaSonera, Elisa, DNA) ja toimialaa laajemminkin koskevia ratkaisuja. Pääkirjoituksessa kuluttaja-asiamies käsittelee digitalisaation ja sääntelytaakan keventämisen teemoja.
Lue uutiskirje 3/2015


Uutiskirje 2/2015

Ratkaisu (Intersport Finland Oy)  ja asiantuntijakirjoitus liittyen erilaisten hintailmaisujen käyttöön etenkin urheiluväline- ja huonekalukaupoissa. Mukana myös XXL-urheiluketjun markkinoikeusasian kertaus. Pääkirjoituksessa kuluttaja-asiamiehen ja KKV:n kuluttajapoliittisen katsauksen eväitä hallitukselle seuraavaa kuluttajapoliittista ohjelmaa varten. Lisäksi uutiskirjeessä kerrotaan muun muassa Norjan kuluttaja-asiamiehen toimiston Suomen vierailusta ja kuluttaja-asiamiehen lausunnosta liittyen EU:n digitaalistrategian Suomen kannan valmisteluun. Kuluttajien näkökulmasta digitalisoitumisen keskeiset kysymykset liittyvät esimerkiksi tietosuojaan ja tiedon omistajuuteen sekä tekijänoikeuksiin. 
Lue uutiskirje 2/2015


Uutiskirje
1/2015

Ratkaisuja liittyen junalippujen tarjouskampanjoihin, ravintolaketjun kolikonheittopelin ikärajavalvontaan, autojen etäkaupan sopimusehtoihin ja vitamiinivalmisteiden sekä kirjakerhojäsenyyden puhelinmyyntiin ja -markkinointiin (VR, McDonald's, Kamux, VitaFin, Otavamedia). Aiheina myös kuluttaja-asiamiehen keinot puuttua lainvastaisuuksiin ja se, millaisia mahdollisuuksia käyttäytymistaloustiede tarjoaa kuluttaja-asioiden sääntelylle.
Lue uutiskirje 1/2015

 


2014


Uutiskirje 6/2014

Rahoituspalvelut-teema, juttuja laskutukseen, maksamiseen, luottoihin ja perintään liittyvistä kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista ja kannanotoista. (Nordea, DFC Nordic, vertaislainat)
Lue uutiskirje 6/2014


Uutiskirje 5/2014

Aiheina mm. harhaanjohtavasta markkinoinnista tehdyt tutkintapyynnöt poliisille, laskun näköinen markkinointi, pullonpalautusarpajaiset, sähkön puhelinmyynti, matkailuauton kaupan purkaminen. (Xellim, Funlime, Lidl / Parpa, Suomen Energiayhtiö, Hämeen Cartrade)
Lue uutiskirje 5/2014


Uutiskirje 4/2014

Viestintäpalvelut-teemanumero, ratkaisuja mm. puhelin- ja internetliittymien myyntiin, markkinointiin ja sopimusehtoihin liittyen. (Elisa, Sonera, DNA, Nelonen Media)
Lue uutiskirje 4/2014


Uutiskirje 3/2014

Aiheina mm. päivittäistavaroiden hinnan ilmoittaminen mainonnassa ja myymälässä, optiikkapalvelujen markkinointi, kuluttaja-asiamiehen toimivaltuudet, luottovalvontakampanja. (Lidl, Instru optiikka, 220 Energia)
Lue uutiskirje 3/2014


Arkisto

Uutiskirje 2/2014 ja sitä vanhemmat numerot löytyvät täältä:
Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta


Päivitetty 12.5.2014 Tulosta

Uutiskirjeiden tilaus