Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
-
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 5/2024 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 4/2024 Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 3/2024 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2024 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 1/2024 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
-
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 6/2023 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 5/2023 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 4/2023 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 3/2023 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2023 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 1/2023 on ulkoinen linkki
-
Uutiskirjepalvelumme on vaihtunut. Vuosien 2020–2022 uutiskirjeet ovat saatavilla Archive.org -palvelusta.
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 6/2022 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 5/2022 on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 4/2022 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 3/2022 on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2022 on ulkoinen linkki
- Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 1/2022 on ulkoinen linkki
-
Uutiskirjepalvelumme on vaihtunut. Vuosien 2020–2022 uutiskirjeet ovat saatavilla Archive.org -palvelusta.
Uutiskirje 5-6/2021
- JVG ja Unibet rikkoivat vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjä
- Blogissa: Vaikuttajamarkkinointi ei saa jäädä tunnistamattomaksi
- Myyjän virhevastuuseen merkittäviä uudistuksia – hyvä varautua jo nyt
- Helsinki-muoti.com verkkokaupasta runsaasti valituksia KKV:lle
- Esitys perintälain muuttamiseksi voi heikentää kuluttajan mahdollisuuksia pysyä selvillä veloistaan
- Ehdotettu EU:n uusi kuluttajaluottodirektiivi vaatii vielä viilaamista
- Miten niin pienempi ilmastovaikutus? Kuluttaja-asiamies peräänkuuluttaa tarkkuutta markkinoinnin ympäristöväittämiin
- Kun risteily on matkapaketti, laivayhtiön on otettava sen mukainen vastuu
- Sähköpotkulautapassin markkinointi johti harhaan
- Moottoriajoneuvojen huolto- ja korjausehdot uudistuivat
- Markkinaoikeus vahvisti kuluttaja-asiamiehen kannan lisämaksullisista asiakaspalvelunumeroista – lakia uudistettava
- EU-yhteistyöllä parempaa turvaa kuluttajille
Uutiskirje 4/2021
- Fi-Nergy Voiman aiheettomia laskuja karhutaan jo perintätoimiston kautta – ei pidä maksaa
- Sähköyhtiö 365 Hankinta lähettää kuluttajille aiheettomia laskuja
- Sähkön ennakkolaskutus kiellettävä ja puhelinmyynnin sääntöjä tarkennettava
- Kuluttaja-asiamies: Luottosopimuksen osia ei voi naamioida maksullisiksi lisäpalveluiksi
- Mainoskirje vai sittenkin lasku? Kuluttaja-asiamies selvitti Aller Median markkinointia
- Markkinaoikeus ei pitänyt NaturaMed Pharman markkinointia kiellettynä – kuluttaja-asiamies hakee valituslupaa
- Kaupallinen yhteistyö on merkittävä selkeästi – Puhdistamon markkinoinnista löytyi parannettavaa
- Puhelinmyynnin haittavaikutukset huomioitava lakiuudistuksessa paremmin
Uutiskirje 3/2021
- Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan sähköntoimitus keskeytynyt: tietoa kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista
- Kuluttaja-asiamieheltä suositus uudisasuntojen markkinointiin verkossa
- Blogissa: EU:n kuluttajakysely kertoo suomalaisten luottamuksen heikentymisestä verkkokauppaan
- Markkinaoikeus määräsi Fi-Nergylle useita uhkasakolla tehostettuja kieltoja kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta
- Huolestuttava ilmiö verkkokaupoissa: myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein
- Video: Näin selvität yllättävät ja epäasialliset myyntitilanteet
- Luottojen väliaikainen hintasääntely kuluttaja-asiamiehen valvonnan kohteena
- Markkinaoikeus: Suomen Apteekkiyhtiöitä ei voinut sekoittaa tavalliseen apteekkiin
Uutiskirje 2/2021
- Pikaluottojen ryhmäkanne: kuluttaja-asiamiehen neuvottelut J.W.-Yhtiöiden ja WestStarin kanssa päättyivät hyvitysten maksamiseen
- Kuluttaja-asiamies ohjeisti nuohoojia markkinoinnista
- Luontaistuotteita myytiin lainvastaisin menettelyin: AAA-Palvelut korjasi puhelinmarkkinointiaan
- Kuluttaja-asiamies tarkasteli Saldo Financen markkinointia: linjaratkaisu personoidusti hinnoitelluista luotoista
- Poliisihallitus ja kuluttaja-asiamies varoittavat laittomasta rahapelien puhelinmarkkinoinnista
- Kuluttaja-asiamies puuttui Oralin lähettämiin hammastarkastuskutsukirjeisiin
- Blogissa vieraskynä: Verkossa tarvitaan parempaa suojaa laittomia sisältöjä vastaan
- Kuluttaja-asiamiehen ja aluehallintovirastojen valvontakampanja: remonttipalveluiden rahoitusta mainostetaan puutteellisin tiedoin
- Vitamiinien puhelinmyyntiä puutteellisen tiedoin – kuluttaja-asiamieheltä korjauslista Suomen Vitamiinikeskukselle
- Kuluttaja-asiamies neuvotteli Deturin kanssa: koronan vuoksi peruttujen matkojen rahanpalautukset maksetaan viimeistään heinäkuussa
Uutiskirje 1/2021
- Huutokaupat.com-verkkokauppa rikkoi kuluttajansuojalakia
- Blogissa vieraskynä: Luotettavat ja sujuvat verkko-ostokset ovat kaikkien etu
- Kuluttaja-asiamies puuttui Freedom Rahoituksen hyvän luotonantotavan vastaiseen radiomainokseen
- Telealan vakioehdot muuttuivat helmikuun alussa
- Verkkokauppa.com korjasi luottoa koskevien tietojen ilmoittamistapaa
- Vuodenvaihde toi kuluttajaluottojen korkoon ja markkinointiin jälleen muutoksia
- Kuluttaja-asiamieheltä ohjeet yrityksille markkinoinnista ja kaupallisuudesta kouluissa, oppilaitoksissa ja varhaiskasvatuksessa
- Aikakauslehtien etämyynnissä useita puutteita – viisi julkaisijaa sitoutui muuttamaan käytäntöjään
- Kansainvälisen valvontahankkeen tulos: Applen sovelluskaupassa kerrotaan nyt sovellusten keräämästä datasta
- Kuluttaja-asiamieheltä ja autokoulualan liitoilta yhteiset suuntaviivat ajokorttikoulutusten kokonaishinnan ilmoittamiseen
- Blogissa: Annetaanko kuluttajille mahdollisuus tehdä hyviä taloudellisia päätöksiä?
- Blogissa vieraskynä: ”Pakkomyyntiä ja pyörryksiin puhumista” – kun kotimyynti menee pieleen
-
Uutiskirjepalvelumme on vaihtunut. Vuosien 2020–2022 uutiskirjeet ovat saatavilla Archive.org -palvelusta.
Uutiskirje 5–6/2020
- Kuluttaja-asiamiehen neuvottelut Euro24:n ja Gothian kanssa etenivät vapaaehtoisiin hyvityksiin – ryhmäkanteelle ei tällä erää tarvetta
- Capehill tarjosi oikeudellisia palveluita epäselvällä tavalla
- Verkkokaupan sopimusehdot tapetilla: kuluttaja-asiamieheltä korjauslista CDON:lle
- Kuluttaja-asiamies Elloksen noutamatonta pakettia koskevasta sopimusehdosta: korvaussumman vastattava keskimääräisiä kustannuksia
- Korkein oikeus muutti markkinaoikeuden päätöstä 4financen eräpäivän siirtomaksusta
- Luottojen väliaikaista sääntelyä noudatettu vaihtelevasti, pysyville tiukennuksille tilausta
- Kuluttaja-asiamies lumenpuutteen vuoksi perutusta Finlandia-hiihdosta: omalla rahalla osallistuvilla kuluttajilla oikeus hyvitykseen
- Harhaanjohtava markkinointi on luontaistuotealan kestopulma – kuluttaja-asiamies hakee maksuun NaturaMed Pharmalle määrättyä 100 000 euron uhkasakkoa
- Välipäätös MiGamen lisämaksullisesta asiakaspalvelunumerosta: markkinaoikeus pyytää ennakkoratkaisua EU:n tuomioistuimelta
- Onnibus kertoi sivuillaan puutteellisesti matkustajien oikeuksista
- Blogissa: Kuluttaja-asioiden uusi toimintaohjelma lisää kuluttajien aitoa mahdollisuutta valintoihin
Uutiskirje 4/2020
- Kuluttaja-asiamies ohjeisti luotonvertailupalveluita kuluttajansuojalain pelisäännöistä
- Kuluttajaluottojen enimmäiskorkoa rajattiin väliaikaisesti
- Piirinuohousjärjestelmä päättyi – kuluttaja-asiamies linjasi nuohouspalveluiden markkinointia
- Kuluttaja-asiamieheltä korjauslista Telialle – puutteita Telia Dot -liittymän hintamarkkinoinnissa
- Kuluttajansuojalakiin ehdotetaan henkilöön kohdistuvien palveluiden virhevastuusäännöksiä – asiakkaansuojaa esitetään myös julkisiin palveluihin
- Sanoma Media Finland rikkoi kuluttajansuojalakia: Aku Ankassa suora ostokehotus Sannin keikalle
- Blogissa: Ohjausta vai pakottamista lainmukaiseen toimintaan? Kuluttaja-asiamiehen uudet valvontakeinot voimaan
Uutiskirje 3/2020
- Ongelmat sähkönmyyntiyhtiön kanssa jatkuvat: Fi-Nergy Voima markkinaoikeuteen
- KKV:n ja aluehallintovirastojen yhteinen valvontakampanja: autoluottoja markkinoidaan osin puutteellisin tiedoin
- Käräjäoikeus velvoitti Finnairin maksamaan vakiokorvauksen matkustajille
- Urheilu katkolla koronan vuoksi: kuluttaja-asiamies muistutti kanavapakettien tarjoajia kuluttajansuojan periaatteista
- Eurooppalaiset kuluttajaviranomaiset tekivät valvontaiskun globaaleille verkkoalustoille: alustat poistaneet miljoonia harhaanjohtavia koronamainoksia
- Kaupankäynti verkossa käy koronan aikaan kiivaampana kuin koskaan – huomioi nämä asiat chat-myynnissä
- Kuluttaja-asiamieheltä ja Kaupan liitolta yhteiset linjaukset alennusilmaisujen käyttöön
- Blogissa: Alemarkkinointi viimeinkin oikeille urille
Uutiskirje 2/2020
- Blogissa: Maailma nytkähti koronan myötä uuteen asentoon: kuluttajien oikeudet turvattava poikkeusoloissakin
- Koronayhteydenottoja satelee kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle
- Koronakriisi laittanut huijarit liikkeelle
- Kuluttaja-asiamies vie Huutokaupat.com-verkkokaupan markkinaoikeuteen kuluttajan oikeuksien rikkomisesta
- Ostajaa turvaava vakuus puuttui uusien asuntojen kaupassa – asunnot myyneet perustajaosakkaat ja kiinteistönvälittäjä tuomittiin rangaistukseen
- Luupin alla kuluttajaluottojen hintasääntely: miten sääntelyä on noudatettu?
- Luotonvertailupalveluissa harhaanjohtavia ja epäselviä tietoja: kuluttaja-asiamieheltä korjauslistat Lendolle ja Eonelle
Uutiskirje 1/2020
- Talotekniikan päivystyspalveluita epäselvin ehdoin – kuluttaja-asiamieheltä 24 Centerille korjauslista
- Kaupunkipyörien palautukset takkuilivat – palveluntarjoaja ei voi väistää vastuutaan
- Matkanjärjestäjien verkkosivuilta löytyi lukuisia puutteita uuden matkapakettilain valossa
- Blogissa: Kantautuvatko kuluttajien valitukset viranomaisen korviin?
- Moni kuluttaja ongelmissa sähköyhtiö Fi-Nergy Voiman kanssa
- Uhkasakolla tehostetut kiellot markkinaoikeudelta
- EU:n kuluttajansuojaviranomaiset tarkistivat satoja verkkokauppoja
- Kuluttajaosaaminen esillä Educassa