Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen arkisto
-
-
Uutiskirje 5-6/2021
- JVG ja Unibet rikkoivat vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjä
- Blogissa: Vaikuttajamarkkinointi ei saa jäädä tunnistamattomaksi
- Myyjän virhevastuuseen merkittäviä uudistuksia – hyvä varautua jo nyt
- Helsinki-muoti.com verkkokaupasta runsaasti valituksia KKV:lle
- Esitys perintälain muuttamiseksi voi heikentää kuluttajan mahdollisuuksia pysyä selvillä veloistaan
- Ehdotettu EU:n uusi kuluttajaluottodirektiivi vaatii vielä viilaamista
- Miten niin pienempi ilmastovaikutus? Kuluttaja-asiamies peräänkuuluttaa tarkkuutta markkinoinnin ympäristöväittämiin
- Kun risteily on matkapaketti, laivayhtiön on otettava sen mukainen vastuu
- Sähköpotkulautapassin markkinointi johti harhaan
- Moottoriajoneuvojen huolto- ja korjausehdot uudistuivat
- Markkinaoikeus vahvisti kuluttaja-asiamiehen kannan lisämaksullisista asiakaspalvelunumeroista – lakia uudistettava
- EU-yhteistyöllä parempaa turvaa kuluttajille
Uutiskirje 4/2021
- Fi-Nergy Voiman aiheettomia laskuja karhutaan jo perintätoimiston kautta – ei pidä maksaa
- Sähköyhtiö 365 Hankinta lähettää kuluttajille aiheettomia laskuja
- Sähkön ennakkolaskutus kiellettävä ja puhelinmyynnin sääntöjä tarkennettava
- Kuluttaja-asiamies: Luottosopimuksen osia ei voi naamioida maksullisiksi lisäpalveluiksi
- Mainoskirje vai sittenkin lasku? Kuluttaja-asiamies selvitti Aller Median markkinointia
- Markkinaoikeus ei pitänyt NaturaMed Pharman markkinointia kiellettynä – kuluttaja-asiamies hakee valituslupaa
- Kaupallinen yhteistyö on merkittävä selkeästi – Puhdistamon markkinoinnista löytyi parannettavaa
- Puhelinmyynnin haittavaikutukset huomioitava lakiuudistuksessa paremmin
Uutiskirje 3/2021
- Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan sähköntoimitus keskeytynyt: tietoa kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista
- Kuluttaja-asiamieheltä suositus uudisasuntojen markkinointiin verkossa
- Blogissa: EU:n kuluttajakysely kertoo suomalaisten luottamuksen heikentymisestä verkkokauppaan
- Markkinaoikeus määräsi Fi-Nergylle useita uhkasakolla tehostettuja kieltoja kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta
- Huolestuttava ilmiö verkkokaupoissa: myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein
- Video: Näin selvität yllättävät ja epäasialliset myyntitilanteet
- Luottojen väliaikainen hintasääntely kuluttaja-asiamiehen valvonnan kohteena
- Markkinaoikeus: Suomen Apteekkiyhtiöitä ei voinut sekoittaa tavalliseen apteekkiin
Uutiskirje 2/2021
- Pikaluottojen ryhmäkanne: kuluttaja-asiamiehen neuvottelut J.W.-Yhtiöiden ja WestStarin kanssa päättyivät hyvitysten maksamiseen
- Kuluttaja-asiamies ohjeisti nuohoojia markkinoinnista
- Luontaistuotteita myytiin lainvastaisin menettelyin: AAA-Palvelut korjasi puhelinmarkkinointiaan
- Kuluttaja-asiamies tarkasteli Saldo Financen markkinointia: linjaratkaisu personoidusti hinnoitelluista luotoista
- Poliisihallitus ja kuluttaja-asiamies varoittavat laittomasta rahapelien puhelinmarkkinoinnista
- Kuluttaja-asiamies puuttui Oralin lähettämiin hammastarkastuskutsukirjeisiin
- Blogissa vieraskynä: Verkossa tarvitaan parempaa suojaa laittomia sisältöjä vastaan
- Kuluttaja-asiamiehen ja aluehallintovirastojen valvontakampanja: remonttipalveluiden rahoitusta mainostetaan puutteellisin tiedoin
- Vitamiinien puhelinmyyntiä puutteellisen tiedoin – kuluttaja-asiamieheltä korjauslista Suomen Vitamiinikeskukselle
- Kuluttaja-asiamies neuvotteli Deturin kanssa: koronan vuoksi peruttujen matkojen rahanpalautukset maksetaan viimeistään heinäkuussa
Uutiskirje 1/2021
- Huutokaupat.com-verkkokauppa rikkoi kuluttajansuojalakia
- Blogissa vieraskynä: Luotettavat ja sujuvat verkko-ostokset ovat kaikkien etu
- Kuluttaja-asiamies puuttui Freedom Rahoituksen hyvän luotonantotavan vastaiseen radiomainokseen
- Telealan vakioehdot muuttuivat helmikuun alussa
- Verkkokauppa.com korjasi luottoa koskevien tietojen ilmoittamistapaa
- Vuodenvaihde toi kuluttajaluottojen korkoon ja markkinointiin jälleen muutoksia
- Kuluttaja-asiamieheltä ohjeet yrityksille markkinoinnista ja kaupallisuudesta kouluissa, oppilaitoksissa ja varhaiskasvatuksessa
- Aikakauslehtien etämyynnissä useita puutteita – viisi julkaisijaa sitoutui muuttamaan käytäntöjään
- Kansainvälisen valvontahankkeen tulos: Applen sovelluskaupassa kerrotaan nyt sovellusten keräämästä datasta
- Kuluttaja-asiamieheltä ja autokoulualan liitoilta yhteiset suuntaviivat ajokorttikoulutusten kokonaishinnan ilmoittamiseen
- Blogissa: Annetaanko kuluttajille mahdollisuus tehdä hyviä taloudellisia päätöksiä?
- Blogissa vieraskynä: ”Pakkomyyntiä ja pyörryksiin puhumista” – kun kotimyynti menee pieleen
-
Uutiskirje 5–6/2020
- Kuluttaja-asiamiehen neuvottelut Euro24:n ja Gothian kanssa etenivät vapaaehtoisiin hyvityksiin – ryhmäkanteelle ei tällä erää tarvetta
- Capehill tarjosi oikeudellisia palveluita epäselvällä tavalla
- Verkkokaupan sopimusehdot tapetilla: kuluttaja-asiamieheltä korjauslista CDON:lle
- Kuluttaja-asiamies Elloksen noutamatonta pakettia koskevasta sopimusehdosta: korvaussumman vastattava keskimääräisiä kustannuksia
- Korkein oikeus muutti markkinaoikeuden päätöstä 4financen eräpäivän siirtomaksusta
- Luottojen väliaikaista sääntelyä noudatettu vaihtelevasti, pysyville tiukennuksille tilausta
- Kuluttaja-asiamies lumenpuutteen vuoksi perutusta Finlandia-hiihdosta: omalla rahalla osallistuvilla kuluttajilla oikeus hyvitykseen
- Harhaanjohtava markkinointi on luontaistuotealan kestopulma – kuluttaja-asiamies hakee maksuun NaturaMed Pharmalle määrättyä 100 000 euron uhkasakkoa
- Välipäätös MiGamen lisämaksullisesta asiakaspalvelunumerosta: markkinaoikeus pyytää ennakkoratkaisua EU:n tuomioistuimelta
- Onnibus kertoi sivuillaan puutteellisesti matkustajien oikeuksista
- Blogissa: Kuluttaja-asioiden uusi toimintaohjelma lisää kuluttajien aitoa mahdollisuutta valintoihin
Uutiskirje 4/2020
- Kuluttaja-asiamies ohjeisti luotonvertailupalveluita kuluttajansuojalain pelisäännöistä
- Kuluttajaluottojen enimmäiskorkoa rajattiin väliaikaisesti
- Piirinuohousjärjestelmä päättyi – kuluttaja-asiamies linjasi nuohouspalveluiden markkinointia
- Kuluttaja-asiamieheltä korjauslista Telialle – puutteita Telia Dot -liittymän hintamarkkinoinnissa
- Kuluttajansuojalakiin ehdotetaan henkilöön kohdistuvien palveluiden virhevastuusäännöksiä – asiakkaansuojaa esitetään myös julkisiin palveluihin
- Sanoma Media Finland rikkoi kuluttajansuojalakia: Aku Ankassa suora ostokehotus Sannin keikalle
- Blogissa: Ohjausta vai pakottamista lainmukaiseen toimintaan? Kuluttaja-asiamiehen uudet valvontakeinot voimaan
Uutiskirje 3/2020
- Ongelmat sähkönmyyntiyhtiön kanssa jatkuvat: Fi-Nergy Voima markkinaoikeuteen
- KKV:n ja aluehallintovirastojen yhteinen valvontakampanja: autoluottoja markkinoidaan osin puutteellisin tiedoin
- Käräjäoikeus velvoitti Finnairin maksamaan vakiokorvauksen matkustajille
- Urheilu katkolla koronan vuoksi: kuluttaja-asiamies muistutti kanavapakettien tarjoajia kuluttajansuojan periaatteista
- Eurooppalaiset kuluttajaviranomaiset tekivät valvontaiskun globaaleille verkkoalustoille: alustat poistaneet miljoonia harhaanjohtavia koronamainoksia
- Kaupankäynti verkossa käy koronan aikaan kiivaampana kuin koskaan – huomioi nämä asiat chat-myynnissä
- Kuluttaja-asiamieheltä ja Kaupan liitolta yhteiset linjaukset alennusilmaisujen käyttöön
- Blogissa: Alemarkkinointi viimeinkin oikeille urille
Uutiskirje 2/2020
- Blogissa: Maailma nytkähti koronan myötä uuteen asentoon: kuluttajien oikeudet turvattava poikkeusoloissakin
- Koronayhteydenottoja satelee kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle
- Koronakriisi laittanut huijarit liikkeelle
- Kuluttaja-asiamies vie Huutokaupat.com-verkkokaupan markkinaoikeuteen kuluttajan oikeuksien rikkomisesta
- Ostajaa turvaava vakuus puuttui uusien asuntojen kaupassa – asunnot myyneet perustajaosakkaat ja kiinteistönvälittäjä tuomittiin rangaistukseen
- Luupin alla kuluttajaluottojen hintasääntely: miten sääntelyä on noudatettu?
- Luotonvertailupalveluissa harhaanjohtavia ja epäselviä tietoja: kuluttaja-asiamieheltä korjauslistat Lendolle ja Eonelle
Uutiskirje 1/2020
- Talotekniikan päivystyspalveluita epäselvin ehdoin – kuluttaja-asiamieheltä 24 Centerille korjauslista
- Kaupunkipyörien palautukset takkuilivat – palveluntarjoaja ei voi väistää vastuutaan
- Matkanjärjestäjien verkkosivuilta löytyi lukuisia puutteita uuden matkapakettilain valossa
- Blogissa: Kantautuvatko kuluttajien valitukset viranomaisen korviin?
- Moni kuluttaja ongelmissa sähköyhtiö Fi-Nergy Voiman kanssa
- Uhkasakolla tehostetut kiellot markkinaoikeudelta
- EU:n kuluttajansuojaviranomaiset tarkistivat satoja verkkokauppoja
- Kuluttajaosaaminen esillä Educassa
-
Uutiskirje 5/2019
- Blogissa: Pikaluottojen kustannukset alas kaikin keinoin
- Pikaluottoja koskevat ryhmäkanteet etenevät
- KKV:n selvitys: Pikaluottojen markkinoinnin säätelyn tiukentaminen suojelisi velkaongelmilta
- Kuluttaja-asiamies on vaatinut vastuullisuutta luotonantoon
- Yllättäviä maksuja puhelinliittymän laskussa – myös operaattori kantaa vastuun
- Verkkohuutokauppojen peruutusehdot valvonnan kohteena
- Kilpailu- ja kuluttajavirasto muutti Helsingin Sörnäisiin
Uutiskirje 4/2019
- Ennakkoilmoittautuminen ryhmäkanteeseen on käynnissä
- Kuluttajan perustaidot tutuiksi maahanmuuttajille – video esittelee tärkeimmät asiat yhdeksällä kielellä
- Auton hinta-arviosivustolle houkuteltu voi saada yllätyslaskun
- Kuntokeskukset eivät ilmoittaneet hintoja selvästi – kuluttaja-asiamies määräsi kiellot
- Hiihtokeskusten ja bikeparkien vakioehtoja päivitettiin
- Miten yritys voi vahvistaa kuluttajasuhdetta?
- Blogi: Viekö digitaalisuus kuluttajilta valinnanvapauden?
Uutiskirje 3/2019
- Verkko-ostoksilla vaaditaan jatkossa vahvaa tunnistautumista
- Kuluttajaluottojen hintoihin tiukempi sääntely – kalliit luotot kannattaa kilpailuttaa
- Video: 5 kysymystä korkokatosta
- Yrittäjien ja kuluttajien on tärkeää tuntea riidanratkaisun keinot
- Valvontakampanja paljasti puutteita kuluttajansuojassa
- Kuluttaja-asiamies hakee kieltoa MiGame Oy:n lisämaksulliselle asiakaspalvelunumerolle
- Miten tarjota liikkumista palveluna? Kuluttaja-asiamies tarkasteli Whim-sovelluksen ehtoja
- Blogissa: Yrittäjän tärkein kumppani on kuluttaja
- Kampanja vahvistamaan kuluttajasuhdetta
- Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet yhteisten haasteiden äärellä
Uutiskirje 2/2019
- Ikäviä yllätyksiä sähköhammasharjojen puhelinmyynnissä
- Kuluttaja-asiamies puuttui ravintolisien puhelinmarkkinointiin
- Varusteleka korjasi markkinointiaan – väkivaltaisia tapahtumia ei voi esittää huvittavina
- Kodinkone- ja huonekaluliikkeet markkinoivat kuluttajaluottoja yhä harkitummin
- Kuluttajaoikeus tutuksi yrittäjille – näin opiskelijat sen tekisivät
- Kolumni: Valvoja kehittyy valmentajana
- Miten kertoa kaupallisesta yhteistyöstä?
- Blogissa: Voiko leivänpaahtimeen luottaa? Kodin tietoturvaa ei voi jättää yksin kuluttajan harteille
Uutiskirje 1/2019
Alustat-teemanumerossa käsitellään alustoilla toimivien yritysmyyjien tiedonantovaatimuksia ja sopimuskumppanin tunnistamista sekä alustan ylläpitäjän ja markkinoinnin suorittajan vastuuta. Uutiskirjeessä on esitelty kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja mm. seuraavia yrityksiä koskien: Sanoma Media Finland Oy (Huuto.net ja Sähkövertailu.fi), Honk Finland Oy (Honk.fi), Elisa Oyj (Elisa Vahti Live), Power Finland Oy (hintarobotti). Kuluttaja-asiamies on myös yleisesti ohjeistanut kodinkonealaa älylaitteiden myynnistä ja markkinoinnista, mistä kerrotaan myös uutiskirjeessä.
-
Uutiskirje 6/2018
Rahoituspalvelut-teemanumerossa pureudutaan kuluttajaluottojen markkinoinnin ongelmiin ja kohtuuttomiin kustannuksiin. Mukana on kuluttaja-asiamiehen valvontaratkaisuja (mm. Ferratum Finland, Komplett Bank ASA) ja oikeustapauksia (mm. 4finance) sekä verkkokauppjen maksutapalisien käyttöä koskeva laaja valvontakampanja. Lausuntoasioista mukana on ehdotus uudeksi luottokustannuskatoksi. Kuluttajansuojalain 40-vuotisjuhlasarjassa on haastattelussa tuore kuluttaja-asiamies Katri Väänänen, jonka haastattelu päättää sarjan. Uutiskirjeessä haastateltiin vuonna 2018 kaikki Suomen tähänastiset kuluttaja-asiamiehet.
Uutiskirje 5/2018
Kuluttajansuojalain 40-vuotisjuhlanumerossa nostetaan esille kuluttajansuojan hyötyjä ja kuluttaja-asiamiehen valvontakeinojen kehittymistä sekä kerrotaan Kuluttajansuojaa 40 vuotta -juhlaseminaarin annista. Kuluttajansuojalain 40-vuotisjuhlasarjassa on haastattelussa vuonna 2018 kuluttaja-asiamiehenä toiminut Antti Neimala. Mukana lisäksi kuluttaja-asiamiehen valvontakokonaisuus aikakauslehtien markkinoinnista, mikä koskee viittä eri lehtitaloa (A-lehdet Oy, Aller Media Oy, Bonnier Publications Oy, Otavamedia Oy ja Sanoma Media Finland Oy). Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlbergin asiantuntijakirjoitus käsittelee kuluttajariitojen ratkaisua ja riidanratkaisun kehittämistä.
Uutiskirje 4/2018
Kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja muun muassa Elisa Oyj:n 5G-markkinoinnista ja huomautus Laatukirurgia Finland Oy:lle alaikäisille kohdistuneesta sopimattomasta markkinoinnista Instagramissa. Aloite oikeusministeriölle perushintaista asiakaspalvelunumeroa koskevan sääntelyn tarkistamiseksi. EU:n kuluttajaviranomaisten yhteiset Dieselgate ja Airbnb -valvontatoimet. Kuluttajansuojalain 40-vuotisjuhlasarjassa on haastattelussa vuosien 2011-2017 kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen.
Uutiskirje 3/2018
Kuluttaja-asiamies on selvittänyt kotimyynnin ongelmia Ideko Oy:n, Suomen Lämpöikkuna Oy:n, Pohjolan Energia Oy:n, Kotisun Oy:n ja RestaKoti Oy:n kanssa ja edellyttänyt niitä korjaamaan menettelyjään. Aggressiivisen kotimyynnin kohderyhmänä ovat usein olleet iäkkäät henkilöt. Muita uutiskirjeen aiheita ovat epäselvä sopijakumppanin esille tuominen Oy SRG Finland Ab:n ylläpitämällä ja markkinoimalla Supersaver-autonvuokraussivustolla sekä ongelmat Verkkokauppa.comin markkinoimassa lisätakuussa. Kuluttajansuojalain 40-vuotisjuhlavuoden haastattelusarjassa vuorossa on Suomen kolmas kuluttaja-asiamies Marita Wilska.
Uutiskirje 2/2018
Matkustamisen ja liikenteen teemanumero. Juttulistalla mm. valmismatkoihin ja taksimatkustamiseen vaikuttavat lainmuutokset, kuluttaja-asiamiehen ratkaisu peruutusoikeudesta käytettyjen autojen verkkohuutokaupassa (Kamux Suomi Oy) ja Euroopan kuluttajakeskuksen asiantuntijakirjoitus lentojen viivästyksistä ja matkustajan oikeuksista. Haastattelussa Suomen toinen kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz, joka kertoo etenkin 1990-luvun kuluttajaongelmista. Kuluttaja-asiamiehen ja kuluttajansuojalain 40-vuotisjuhlavuoden kunniaksi uutiskirjeessä haastatellaan vuonna 2018 kaikki aiemmat kuluttaja-asiamiehet.
Uutiskirje 1/2018
Haastattelussa Suomen ensimmäinen kuluttaja-asiamies Gerhard af Schultén. Kuluttaja-asiamiehen ja kuluttajansuojalain 40-vuotisjuhlavuoden kunniaksi uutiskirjeessä haastatellaan vuonna 2018 kaikki aiemmat kuluttaja-asiamiehet. Muita juttuaiheita ovat mm. EU-kuluttajansuojaviranomaisten yhteistyötä koskevan CPC-asetuksen uusiminen, tekijänoikeusrikkomusten kirjevalvonnan suositukset ja lausunnot, joita on annettu mm. matkaketjuista, junaliikenteen viivästyskorvauksista ja matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointikiellosta. Kuluttaja-asiamiehen neuvotteluratkaisuista mukana Microsoft, joka menetteli monin tavoin kuluttajansuojalain vastaisesti Windows 10 -asennusprosessin yhteydessä.
-
Uutiskirje 6/2017
Rahoituspalvelut-teemanumero. Pääkirjoituksessa IPF Digital Finlandin luottomarkkinoinnin epäkohdista ja markkinaoikeudessa olevista pikaluottoasioista. Kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista mukana Klarna (verkkokaupassa maksaminen ja verkkokaupassa tarjottu luotto) ja Nordea (luotonantajan ja maksupalveluntarjoajan vastuu tilausansatilanteissa). Lisäksi lukuisia lausuntoja (mm. MiFID II, positiiviset luottotiedot, tulotietojärjestelmä, komission vähittäisrahoituspalveluja koskeva toimintasuunnitelma) ja asiantuntijakirjoitus ajankohtaisista maksamiseen liittyvistä asioista ja lainsäädännön muutoksista.
Uutiskirje 5/2017
Mainonnan tunnistettavuus -teemanumero. Pääkirjoituksessa asiaa sääntelyn ja markkinoinnin kehityksen suhteesta. Kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista mukana brändätty musiikki ja yritysyhteistyön merkitseminen musiikkivideolla (laulaja Arttu Wiskari & Gyproc-rakennuslevyt) sekä tubettajaverkostojen (Splay Suomi Oy, Troot Network Oy Ltd / ent. Töttöröö ja United Screens Oy) tapaaminen, jossa keskusteltiin hyvistä käytännöistä yritysyhteistyöstä kertomiseen tubettajien videoissa. Lisäksi uutiskirjeessä on asiantuntijakolumni AdTech -yritysten toiminnasta ja kohdennetusta markkinoinnista sekä vieraileva asiantuntijakirjoitus Julkisen sanan neuvostolta (JSN) mainos- ja journalistisen sisällön erottamisesta.
Lue uutiskirje 5/2017Uutiskirje 4/2017
Pääkirjoituksessa käsitellään kuluttaja-asiamiehen valvonta- ja vaikuttamistyön kesän ajan kuulumisia. Kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista mukana ovat kauneushoitopalveluiden markkinoinnin puutteet (Helsingin Ainola Oy / DeSheli), epätarkka bonuskertymän markkinointi (SOK) ja itsetullauksen palvelumaksusta luopuminen (DHL). Uutiskirjeessä kerrotaan myös urheiluvälineliikkeille harhaanjohtavasta markkinoinnista määrätystä kuluttaja-asiamiehen kiellosta ja sähköyhtiö Werelin saamasta kiellosta, joka koski negatiivista myyntimenetelmää.
Lue uutiskirje 4/2017
Uutiskirje 3/2017
Viestintäpalveluiden ja digitalisaation teemanumero. Pääkirjoituksessa digiajan kuluttajansuojasta, ratkaisuista mukana datasiirron markkinointi (Telia), peruuttamisehdot (Moi Mobiili) ja liittymien markkinointi (Telia). Kuluttaja-asiamiehen kantoja komission kuulemiseen (robotit ja algoritmit), tietoa television ostajille DVB-T2 -lähetystekniikkaan liittyen ja alustatalouden kuluttajakysymyksiä. Asiantuntijakirjoitus sujuvammasta sääntelystä.
Lue uutiskirje 3/2017Uutiskirje 2/2017
Pääkirjoituksessa käsitellään kuluttaja-asiamiehen tuoreita lausuntoja ja kantoja (pikaluotot, teknologianeutraali sääntely, sote, kuluttajatiedon lähteet). Ratkaisuista mukana ovat puutteellinen markkinointi ajo-opetuksen välityspalvelussa (Ratti.fi / YMediaHouse), epäselvyydet arpojen puhelinmyynnissä (Urheilun Unelma-Arpa) ja lainvastainen palvelumaksu sähköyhtiöllä / hinnan osittelu (Nordic Green Energy). Asiantuntijakirjoituksessa esitellään OECD:n kuluttaja-asioiden päätöksentekoa koskevan suosituksen soveltamismalli Suomessa.
Lue uutiskirje 2/2017Uutiskirje 1/2017
Pääkirjoituksessa kuluttaja-asiamiehen vuosi 2017 ja valvonnan painopisteet. Ratkaisuista ovat mukana huomautus hyvän tavan vastaisesta mainonnasta (B-smokery), puutteet remonttien kotimyynnin sopimusehdoissa (Restakoti), polkupyörien markkinointi harhaanjohtavilla vertailuhinnoilla (Suomen Polkupyörätukku), kielto sähköyhtiölle sopimuksen muuttamisesta määräaikaiseksi (Werel) sekä
tilauksen kokonaishinnan ja keston esiintuominen (Vitaelife Pharma ja Regimen).
Lue uutiskirje 1/2017 -
Uutiskirje 6/2016
Rahoituspalvelut -teemanumerossa on kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja ja linjauksia luotoista ja maksamisesta sekä tietoa ajankohtaisista lainsäädäntöhankkeista. Jutuissa ovat esillä muun muassa pikaluottojen kohtuuttomat luottokustannukset, lentojen myynnissä käytetyt maksutapalisät, nostopalkkion laskeminen vuosikorkoon, asuntoluottolainsäädännön uudistus ja autoluottojen puutteellinen tv-mainonta.
Lue uutiskirje 6/2016
Uutiskirje 5/2016
Välttämättömyyspalvelut -teemanumerossa on juttuja sähkön laskutuksesta ja hinnankorotuksista, sähkösopimusten teosta ja sopimusehtomuutoksista, veden toimitusehdoista sekä verkkopankkitunnusten saatavuudesta ja verkkopankin käyttömahdollisuudesta. Yhtiöistä mukana mm. Finkraft, Fortum, Kotimaan Energia, Pori Energia, Suur-Savon Sähkö ja Vihreä Älyenergia. Mukana myös asiantuntijakirjoitus Energiavirastosta.
Lue uutiskirje 5/2016
Uutiskirje 4/2016
Etäkauppa -teemanumerossa on juttuja etenkin puhelinmyynnistä, joka aiheuttaa kuluttajille edelleen paljon ongelmia. Aihetta käsitellään kuluttaja-asiamiehen ratkaisujen kautta (K R Kustannus Oy, Finnacta Oy, Campus Group Oy, Nitrox Oy). Mukana on myös mobiilipelien ostamiseen ja sovelluskaupan maksutavan oletusasetukseen liittyvä ratkaisu (Microsoft Windows Phone). Pääkirjoituksessa aiheena verkkokaupan maksamistavat ja Anttilan konkurssi.
Lue uutiskirje 4/2016Uutiskirje 3/2016
Viestintäpalvelut ja digitalisaatio -teemanumerossa on kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja, jotka koskevat operaattoreita (Elisa, DNA, Sonera), liittymien tarjousmarkkinointia, tv-viihdepalvelun virhetilanteiden hyvitystä ja perushintaisen asiakaspalvelunumeron tarjoamista. Pääkirjoituksessa käsitellään digitalisaation tuomia haasteita ja mahdollisuuksia valvojan näkökulmasta. Kolumnissa on asiaa älykodeista.
Lue uutiskirje 3/2016
Uutiskirje 2/2016
Pääkirjoituksessa kerrotaan luottokustannusten kohtuullisuudesta ja siihen liittyvästä ratkaisukäytännöstä sekä korkokattosääntelystä. Muita aiheita ovat muun muassa EU:n kuluttajansuojaviranomaisten yhteistyötä koskevan CPC-asetuksen uudistaminen, hinnan ilmoittamisen käytäntöjen ohjeistaminen autokouluille ja hautaustoimistoalalle ja mobiilimaksujen rajaamistarpeet liittymissä.
Uutiskirje 1/2016
Pääkirjoituksessa on asiaa Carunasta ja sähkön siirtohintojen korotusten kohtuullisuudesta sekä kuluttajavaikutusten arvioinnista. Kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista on esittelyssä Fonectan 020202-numeropalvelun markkinointiin ja OtavaMedian Koululainen-lehden markkinointiin liittyvät tapaukset. Muita uutiskirjeen aiheita ovat komission suunnitelmat rajoittaa etäkaupan virhevastuuta ja kuluttaja-asiamiehen kanta musiikin ja tv-ohjelmien (Netflix yms) vapaammasta liikkumisesta EU-alueella kuluttajan mukana.
-
Uutiskirje 6/2015
Rahoituspalvelut -teemanumero uutisoi kuluttaja-asiamiehen luottoihin, perintään ja maksamiseen liittyviä ratkaisuja sekä kannanottoja muun muassa asuntoluottoja, vertaislainoja ja joukkorahoitusta koskeviin lakihankkeisiin.
Lue uutiskirje 6/2015Uutiskirje 5/2015
Etäkauppa -teemanumero, jossa kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja tilausansoista ja niiden perinnästä sekä juttuja yleisemmin puhelinmyyntiin ja verkkokauppoihin liittyen. Sisältää myös kaksi EU-kuluttajansuojaviranomaisten valvontakampanjaa, joissa tarkistettiin Suomessa toimivia, lentoja välittäviä verkkosivuja sekä kodinkoneita ja elektroniikkaa myyviä verkkokauppoja.
Lue uutiskirje 5/2015
Uutiskirje 4/2015
Aiheena kuntokeskusjäsenyyden tarjousmarkkinoinnin puutteet (Esport, Ideal Fit, Motivus ja Sats Elixia) ja lapsiin kohdistuva markkinointi (Sanoma Media Finland Oy / Aku Ankka / Amo Aarrekirja). Lisäksi juttu muun muassa kuluttajahallinnon tietopankista ja sen roolista kuluttaja-asiamiehen valvontatyössä.
Lue uutiskirje 4/2015
Uutiskirje 3/2015
Viestintäpalvelut -teemanumero, joka sisältää kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja ja kannanottoja liittyen digitalisaatioon, sähköisen viestinnän kehitykseen sekä kuluttajansuojaan monimutkaistuvissa teknisissä palveluissa. Useita eri operaattoreita (TeliaSonera, Elisa, DNA) ja toimialaa laajemminkin koskevia ratkaisuja. Pääkirjoituksessa kuluttaja-asiamies käsittelee digitalisaation ja sääntelytaakan keventämisen teemoja.
Lue uutiskirje 3/2015Uutiskirje 2/2015
Ratkaisu (Intersport Finland Oy) ja asiantuntijakirjoitus liittyen erilaisten hintailmaisujen käyttöön etenkin urheiluväline- ja huonekalukaupoissa. Mukana myös XXL-urheiluketjun markkinoikeusasian kertaus. Pääkirjoituksessa kuluttaja-asiamiehen ja KKV:n kuluttajapoliittisen katsauksen eväitä hallitukselle seuraavaa kuluttajapoliittista ohjelmaa varten. Lisäksi uutiskirjeessä kerrotaan muun muassa Norjan kuluttaja-asiamiehen toimiston Suomen vierailusta ja kuluttaja-asiamiehen lausunnosta liittyen EU:n digitaalistrategian Suomen kannan valmisteluun. Kuluttajien näkökulmasta digitalisoitumisen keskeiset kysymykset liittyvät esimerkiksi tietosuojaan ja tiedon omistajuuteen sekä tekijänoikeuksiin.
Lue uutiskirje 2/2015
Uutiskirje 1/2015Ratkaisuja liittyen junalippujen tarjouskampanjoihin, ravintolaketjun kolikonheittopelin ikärajavalvontaan, autojen etäkaupan sopimusehtoihin ja vitamiinivalmisteiden sekä kirjakerhojäsenyyden puhelinmyyntiin ja -markkinointiin (VR, McDonald’s, Kamux, VitaFin, Otavamedia). Aiheina myös kuluttaja-asiamiehen keinot puuttua lainvastaisuuksiin ja se, millaisia mahdollisuuksia käyttäytymistaloustiede tarjoaa kuluttaja-asioiden sääntelylle.
Lue uutiskirje 1/2015 -
Uutiskirje 6/2014
Rahoituspalvelut-teema, juttuja laskutukseen, maksamiseen, luottoihin ja perintään liittyvistä kuluttaja-asiamiehen ratkaisuista ja kannanotoista. (Nordea, DFC Nordic, vertaislainat)
Lue uutiskirje 6/2014Uutiskirje 5/2014
Aiheina mm. harhaanjohtavasta markkinoinnista tehdyt tutkintapyynnöt poliisille, laskun näköinen markkinointi, pullonpalautusarpajaiset, sähkön puhelinmyynti, matkailuauton kaupan purkaminen. (Xellim, Funlime, Lidl / Parpa, Suomen Energiayhtiö, Hämeen Cartrade)
Lue uutiskirje 5/2014Uutiskirje 4/2014
Viestintäpalvelut-teemanumero, ratkaisuja mm. puhelin- ja internetliittymien myyntiin, markkinointiin ja sopimusehtoihin liittyen. (Elisa, Sonera, DNA, Nelonen Media)
Lue uutiskirje 4/2014
Uutiskirje 3/2014Aiheina mm. päivittäistavaroiden hinnan ilmoittaminen mainonnassa ja myymälässä, optiikkapalvelujen markkinointi, kuluttaja-asiamiehen toimivaltuudet, luottovalvontakampanja. (Lidl, Instru optiikka, 220 Energia)
Lue uutiskirje 3/2014